Beschrijver: De video gaat over het beroep "Mechanisch operator B". Een student mechanisch operator B spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als mechanisch operator B aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Mechanisch operator B". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Peter en de volgende tekst verschijnt: "Student, Peter Joziasse". De scene gaat over naar Richard met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Richard Lindenberg". Ze dragen beiden een haarnetje en een veiligheidshelm. In beeld staat het volgende weergeven: "Werkt in een procesmatige of mechanische productie-omgeving en werkt aan verschillende soorten installaties."
Als eerste horen we Peter. Hij neemt een selfie-video op. Op de achtergrond staan zijn collega's.
Peter: Ik ben Peter en dit zijn mijn ploeggenoten voor vanavond. Mannen, hebben jullie er zin in?
Beschrijver: Peter zijn collega's reageren.
Collega's: Helemaal, Peter.
Beschrijver: Richard neemt het woord over.
Richard: Wij zijn Lamb-Weston/Meijer. We zijn een internationaal aardappelverwerkingsbedrijf. Bij ons komen de trailers met aardappels binnen. Wij beoordelen en keuren ze. We doen een stukje registratie. En we lossen de aardappels. Dan worden ze gewassen en gesorteerd. En zo worden ze naar de fabriek gestuurd.
Beschrijver: Peter schilt en bekijkt een aardappel. Hij stelt een vraag aan Richard die naast hem staat.
Peter: Welke partij is dit, Richard?
Beschrijver: Richard beantwoordt Peter.
Richard: Dit zijn de Innovators. Ziet er goed uit. Mooie partij.
Beschrijver: Peter beaamt wat Richard zegt. Daarna vertelt Peter over wat hij doet. Ondertussen controleert Peter de aardappelen.
Peter: Ja, zeker.
Ik volg de Mechanisch Operator B opleiding. Onderdeel van mijn dagelijkse werkzaamheden bij Lamb-Weston/Meijer in Bergen op Zoom is het controleren van de grondstof die binnenkomt. Het sorteren van de grondstof. Het bijsturen van het proces. Het opzetten van de juiste kwaliteit voor zeker 24 uur, wat onderdeel is van de planning. En ook het onderhoud aan apparatuur, zodat het nog steeds goed functioneert.
Beschrijver: We gaan terug naar Richard. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".
Richard: De stagiairs die hier binnenkomen leiden we op door overal bij mee te kijken, ze mee te laten draaien maar ook heel veel zelf te laten doen. Peter is op dit moment nog stagiair. Ik hoop dat hij straks in vast dienstverband bij ons in dienst komt. En hij is ook echt mijn buddy.
Beschrijver: Peter reageert op Richard. Ondertussen worden er sfeerimpressies getoond waar ze een machine bekijken. De video gaat vervolgens naar een afsluiting.
Peter: Dank je wel. Ik hoop het zelf ook. Ik vind het ook hartstikke goed en ik ben blij dat je mijn begeleider bent.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Mechanisch operator B". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "bedient apparatuur", "controleert procesverloop", "voert kwaliteitscontrole uit", "bewaakt de planning", "stuurt collega's aan". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Mechanisch operator B" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig", "gestructureerd", "verantwoordelijk", "aansturend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.