Beschrijver: De video gaat over het beroep "Mechanisch operator A". Een student mechanisch operator A spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als mechanisch operator A aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Mechanisch operator A". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Brahim en de volgende tekst verschijnt: "Student, Brahim Azaoum". De scene gaat over naar John met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, John van Rijswijk". Ze staan in een werkplaats en dragen beiden een veiligheidsbril. In beeld staat het volgende weergeven: "Assembleert mechanische onderdelen van het proces en product en regelt of stuurt deze bij."
Als eerste komt Brahim aan het woord. Er worden beelden getoond van Brahim die onderdelen demonteert en machines aanstuurt.
Brahim: Mijn naam is Brahim Azaoum. Ik werk Polytec Group. Ik volg mechanisch operator A. Mijn werkzaamheden zijn de op- en afbouw van de lijn. Daarnaast procesbeheersing en procescontrole, de uiteindelijke productcontrole voeren wij ook uit.
Beschrijver: John stelt Brahim een vraag. In de daaropvolgende scene vertelt John over zijn werkgever.
John: Brahim, afgelopen runs hebben we wat problemen gehad met scheuren. Hebben wij in de middag, nacht of ochtend problemen ondervonden?
Polytec is een wereldwijde organisatie die voornamelijk zit in de high end automotordelen.
Beschrijver: Brahim neemt het woord over van John.
Brahim: Ik zit zelf in mijn tweede jaar nu. Een dag in de week, op een dinsdag, hebben we de mogelijkheid om 's ochtends naar school te gaan, om half 10. Als het beter uitkomt met je dienst kunnen we om half 6 in de middag gaan.
Beschrijver: We horen nu John.
John: Specialisme dat kun je opbouwen in de loop der jaren. Uiteindelijk begin je als productiemedewerker bij de lijn en zul je later op het moment dat je meer ervaring krijgt in je taak, zul je meer subprocessen gaan bewaken en ook diepgang krijgen in de werkzaamheden.
Beschrijver: John en Brahim bekijken samen onderdelen. We horen eerst Brahim en daarna John.
Brahim: Deze zien er top uit.
John: Prima, dan gaan we weer naar de opstart, zo snel mogelijk.
Beschrijver: Het woord gaat naar Brahim. In de volgende scene is de camera bevestigt op een onderdeel. Brahim pakt het onderdeel op en we horen hem. Daarna bedankt hij John. De video komt vervolgens aan een einde.
Brahim: Eerste wat we doen is een overdacht. Over de storingen die er geweest zijn of de actuele storingen die er gaande zijn of die opgelost zijn of niet. Daarna lopen we een ronde langs de machine. En dan kijken we of alles in orde is op gebied van 5S en of alles wel op de juiste plek hangt qua hulpgereedschappen.
Zo, alweer een tevreden klant.
Zou hem graag willen bedanken voor de sturing tijdens mijn mechanisch operator A opleiding. Loopt nog steeds dus bedankt daarvoor.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Mechanisch operator A". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "bedient apparatuur", "bewaakt procesverloop, en onderhoudt apparatuur", "voert kwaliteitscontroles uit aan proces en/of product", "assembleert mechanische onderdelen van het proces", "bouwt apparatuur op en om". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Mechanisch operator A" met daaronder de benodigde skills: "verantwoordelijk", "techneut", "zelfstandig", "zorgvuldig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.