Beschrijver: De video gaat over het beroep "Procesoperator B". Een student procesoperator B spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als procesoperator B aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Procesoperator B". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Jim en de volgende tekst verschijnt: "Student, Jim Zucchetto". De scene gaat over naar Aad met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Aad Bont". Op de beelden is Jim aan het werk met een machine. In beeld staat het volgende weergeven: "Procesoperator B is verantwoordelijk voor geautomatiseerde processen in een productiebedrijf."
Als eerste komt Jim aan het woord. Terwijl hij spreekt worden er beelden getoond van Jim en een collega die gegevens aan het bekijken zijn op een beeldscherm.
Jim: Ik ben Jim en ik werk bij Eurocol als leerling-operator.
Beschrijver: Na Jim horen we een collega van Jim. Hij geeft uitleg aan Jim.
Collega: Het belangrijkst is dat je je persoonlijke beschermingsmiddelen blijft dragen want dit goedje is gevaarlijk. Het is irriterend als je het op je handen krijgt. Dan krijg je irritatievlekken en dat soort dingen.
Beschrijver: We gaan terug naar Jim.
Jim: Vandaag ben ik mijn collega's aan het assisteren met handstorten. Zakken storten, mengers aanmaken en producten maken.
Beschrijver: Aad komt nu aan het woord.
Aad: Elke operator afzonderlijk begeleidt hem. Hij leert van zijn directe collega's. Dat is het mooie ervan.
Beschrijver: Jim neemt het woord over van Aad. Er worden ondertussen beelden getoond van Jim die een emmer draagt en vervolgens een vloeistof in een andere emmer giet.
Jim: Als procesoperator moet je nauwkeurig kunnen werken. Schoon werken en collegiaal zijn. Dat is ook belangrijk.
Beschrijver: Aad komt nu aan het woord.
Aad: Hij ondersteunt de operators. Helpt mee schoonmaken en producten verzamelen om de receptuur te maken.
Beschrijver: Na Aad gaan we terug naar Jim. In de video giet Jim een vloeistof in een emmer en kijkt hij naar het gewicht op de weegschaal.
Jim: Als je één foutje maakt, kan dat veel geld kosten. Omdat producten die in de mengers zitten goed gemengd moeten worden. Als je iets verkeerds erin gooit, dan kan het zijn dat die ketel wordt afgekeurd.
Beschrijver: We horen nu Aad.
Aad: Operator zijn bij ons is niet dat je alleen maar achter het scherm zit. We hebben veel veldwerk en dat leert hij ook meteen.
Beschrijver: Het woord gaat weer naar Jim.
Jim: Aad leert me heel veel door me feedback te geven. Door mijn vragen na te kijken. Door me te vertellen wat ik fout doe of wat ik juist goed doe.
Beschrijver: Aad neemt het woord over van Jim.
Aad: Jim is pas begonnen maar hij doet het uitstekend. Hij is heel enthousiast. Het is een leuke vent om mee te werken.
Beschrijver: In deze scene lopen een collega en Jim naar een machine. De collega geeft uitleg aan Jim. We horen hem nu.
Collega: Nu moet je alleen nog even doordrukken ter bevestiging dat de grondstoffen bij het product toegevoegd zijn.
Beschrijver: Na de collega horen we Jim weer.
Jim: Het leukste aan mijn werk vind ik mijn collega's, supergezellig.
Beschrijver: Aad en Jim nemen een selfie-video op. Aad neemt het woord. Na zijn verhaal gaat de video naar een einde.
Aad: The world according to Jim. De industriewereld wat dat betreft. Dus we gaan hem vaker tegenkomen.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Procesoperator B". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "bewaakt het productieproces", "kent de productielijnen", "verricht metingen", "bedient apparatuur", "stuurt collega's aan", "wisselt van werkplek". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Procesoperator B" met daaronder de benodigde skills: "betrokken en enthousiast", "veilig en milieubewust", "oplettend en waakzaam", "verwantwoord en aansturend", "kwaliteitsbewust". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.