Beschrijver: De video gaat over het beroep "Procesoperator A". Een student procesoperator A spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als procesoperator A aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Procesoperator A". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Joep en de volgende tekst verschijnt: "Student, Joep van de Walle". De scene gaat over naar Henk met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Henk Dil". Ze staan beiden in een werkplaats. In beeld staat het volgende weergeven: "Procesoperator A werkt in een bedrijf met geautomatiseerde productieprocessen."
Als eerste komt Joep aan het woord.
Joep: Ik werk in de poederfabriek. Wat ik doe bij Eurocol is storingen oplossen, kijken of alles goed gaat en kijken of alles op rolletjes loopt.
Beschrijver: Na Joep komt Henk aan het woord. Ondertussen worden er beelden getoond van de machines in de fabriek. In de volgende scene geeft Henk uitleg aan Joep. In de video is ondertussen een palet met zakken poeder te zien op een lopende band.
Henk: Hij moet in het hele proces oog hebben voor kwaliteit en kwantiteit. Maar hij moet ook verstoringen gaan herkennen. Vervolgens moet hij ze gaan oplossen. Waar hij niet verder komt, is er hulp. Dan kan hij techniek inroepen of de leidinggevende.
Joep, deze is klaar. We zijn er nu klaar mee. Het is een gereed product. We gaan hem nu wegsturen naar het magazijn.
Beschrijver: We gaan terug naar Joep.
Joep: Wat ik leuk vind aan mijn werk is machines besturen. Je moet veel over de fabriek weten. Dus je moet met veel dingen rekening houden.
Beschrijver: Na Joep horen we Henk weer.
Henk: Iedereen kan met Joep door een deur. Joep is niet moeilijk. Aardige gozer.
Beschrijver: Na Henk neemt Joep het woord.
Joep: Henk is streng maar ik kan ook met hem lachen. Hij is ook gezellig.
Beschrijver: Henk neemt weer het woord over van Joep. In de volgende scene staan Henk en Joep bij een zak poeder. Henk geeft uitleg aan Joep.
Henk: De kennis zit vooral in de mensen. Ik kan bijvoorbeeld horen: daar hoor ik iets sissen. Dan moet je op een gegeven moment leren: als dat sist, gaat dat kapot. En die kennis moeten we doorgeven.
Kilootje, grammetje...
Beschrijver: Na Henk komt Joep weer aan het woord. Ondertussen weegt Joep op de beelden de poeder af.
Joep: Ik vind het leuk om van de oudere generatie te leren. Zij weten meer over de fabriek en werken er langer.
Beschrijver: Henk vult vervolgens Joep aan. Ondertussen worden er beelden getoond van Joep die een palletwagen bestuurt met daarop zakken poeder. In de volgende scene staan ze beiden in de kantine. Henk stelt Joep een vraag waarop Joep antwoordt. Het woord gaat vervolgens heen en weer. Joep neemt daarna het woord.
Henk: De kennis zit vooral bij de oudjes. En de oudjes stromen op een gegeven moment uit de organisatie. De jonkies moeten het overnemen want de jonkies hebben de toekomst.
Hoe ging het gisteren, Joep?
Joep: Goed.
Henk: Procestechniek had je? Je snapte het?
Joep: Het was leuk inderdaad.
Ik ben echt blij met Henk. Hij is gezellig en hij helpt me goed. Als ik vragen heb dan kan ik bij hem terecht.
Beschrijver: Henk en Joep nemen samen een selfie-video op. Henk komt als eerste aan het woord en daarna horen we Joep. De video gaat vervolgens daar een afsluiting.
Henk: We zijn nog meer een team geworden. We zijn nog meer van elkaar gaan houden. Joep, geef me een kus.
Joep: Nee.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Procesoperator A". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "werkt bij een productielijn", "bewaakt het productieproces", "verricht metingen", "rapporteert voortgang", "overlegt met collega's", "wisselt van werkplek". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Procesoperator A" met daaronder de benodigde skills: "betrokken en enthousiast", "veilig en milieubewust", "oplettend", "verantwoord", "kwaliteitsbewust". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.