Beschrijver: De video gaat over het beroep "Orthopedisch schoentechnisch specialist". Een student Orthopedisch schoentechnisch specialist spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als Orthopedisch schoentechnisch specialist aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Orthopedisch schoentechnisch specialist". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Leroy en de volgende tekst verschijnt: "Student, Leroy Schrijver". De scene gaat over naar Jos met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Jos Schrijver". Ze staan beiden in een werkplaats. In de video is Leroy een namaakvoet aan het sluipen. In beeld staat het volgende weergeven: "Een Orthopedisch schoentechnisch specialist maakt schoenen voor mensen met een voetafwijking."
We horen als eerste Jos. Hij vraagt aan Leroy hoe het gaat waarop Leroy antwoordt. Jos geeft vervolgens advies.
Jos: Gaat het goed?
Leroy: Ja.
Jos: Als je hier een schuurpapiertje over haalt dan wordt het net wat gladder.
Beschrijver: Nu komt Leroy aan het woord voor de camera van SBB. Ondertussen worden er beelden getoond van Leroy die een zool op een tekening houdt met daarop twee voeten. Vervolgens slijpt hij de steunzool.
Leroy: Je moet geïnteresseerd zijn in het menselijk lichaam. En in de maakwijze van steunzolen en schoenen. Dus met je handen bezig zijn. Je moet gevoel hebben. Je moet wel iets moois in elkaar kunnen zetten. Een goede afwerking dus netjes kunnen werken.
Beschrijver: Na Leroy komt Jos aan het woord.
Jos: Je moet een beetje dat fingerspitzengefühl hebben.
Beschrijver: Jos heeft een namaakvoet in de hand en Leroy stelt hem een vraag waarop Jos antwoordt.
Leroy: Hoe haal je niet te veel weg? Omdat je blijft schuren.
Jos: Je moet niet te hard duwen en de machine het werk laten doen.
Beschrijver: Leroy neemt het woord en vervolgt zijn verhaal. In de volgende scene brengen Jos en Leroy een laag materiaal over de namaakvoet.
Leroy: Je doet altijd iets anders. Dus niet dat je elke dag hetzelfde doet.
Dat wordt wel strak.
Beschrijver: Jos neemt het woord over van Leroy.
Jos: Hij heeft er wel zin in. Hij is ook best wel leergierig.
Beschrijver: Na Jos komt Leroy weer aan het woord. Ondertussen worden er beelden getoond van Leroy die voor een opslag staat met houten namaakvoeten. In de volgende scene bekijken Jos en Leroy de houten schoenen. Om de houten mal zit materiaal. Bovendien zijn er veters aangebracht. Na Leroy horen we Jos.
Leroy: Elk jaar is een nieuwe uitdaging. Nu begin ik met leesten maken. Nu moet ik opeens van heel zacht materiaal naar hout bewerken. Dat is ineens heel anders en dat is heel moeilijk.
Alleen deze plooien nog even.
Jos: Ja, die moet je nog weghalen.
Beschrijver: Leroy timmert het materiaal op de houten mal. We horen Leroy.
Leroy: Stom ding.
Beschrijver: Na Leroy komt Jos aan het woord.
Jos: Het mooie aan het vak is eigenlijk dat je mensen met beperkingen kan helpen zodat ze weer kunnen functioneren in het leven.
Beschrijver: Leroy neemt weer het woord over van Jos. In de laatste scene neemt hij een selfie-video op. Hij maakt gebruik van een compressor. Daarna gaat de video naar een einde.
Leroy: Je bent bezig met producten voor de klanten. Als een product af is, goed gelukt is en als de klant tevreden is dan is een dag zeer geslaagd.
Even afstoffen.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Orthopedisch schoentechnisch specialist". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "doet onderzoek en metingen", "maakt schoenleesten en toepassingen", "controleert gegevens", "stuurt productie aan", "leert over nieuwe ontwikkelingen". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Orthopedisch schoentechnisch specialist" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en leergierig", "aandachtig en luisterend", "klantgericht", "samenwerkend en overleggend", "deskundig en helpend". Ondertussen is iemand een zool aan het bijknippen. Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.