Beschrijver: De video gaat over het beroep "Orthopedisch Technisch Specialist". Een student orthopedisch technisch specialist spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als orthopedisch technisch specialist aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Orthopedisch Technisch Specialist". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Steef en de volgende tekst verschijnt: "Student, Steef Arrachart". De scene gaat over naar Tom met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Tom Gort". Ze bevinden zich in een kliniek. In beeld staat het volgende weergeven: "Maakt orthopedische aanpassingen en protheses voor mensen met een lichamelijke handicap." Op de beelden bekijken Tom en Steef een prothese.
Als eerste neemt Steef het woord.
Steef: Ik zit in het tweede leerjaar bij DHTA in Utrecht.
Beschrijver: Tom neemt het woord over van Steef. Er worden ondertussen beelden getoond van Steef die een prothese aan het maken is.
Tom: OIM Orthopedie is een orthopedisch bedrijf dat hulpmiddelen aanmeet voor mensen met een beperking. Ze kunnen ledematen missen, een arm of een been. Of dat een arm of been verlamd is. Of niet zodanig functioneert en dat het ondersteuning nodig heeft.
Beschrijver: In deze scene laat Steef de prothese aan Tom zien. We horen eerst Steef en daarna Tom. Het woord gaat vervolgens over en weer.
Steef: Kijk Tom, hij loopt ietwat zwaar. Ik weet niet of ik hier wat moet weghalen of dat jij zegt: laat het maar zitten.
Tom: Misschien zijn de scharniervlakjes niet schoon. Dat die daarom...
Steef: Dus ietsje meer weghalen.
Tom: Even binnenin kijken of die schoon genoeg is. Voor de rest is die keurig gemaakt. Mooi geslepen.
Beschrijver: Na Tom gaat het woord terug naar Steef. Steef maakt op de beelden een prothese voor een been. In de volgende scene neemt hij een selfie-video op. Hij draagt een veiligheidsbril, gehoorbescherming en een mondmasker. Daarna horen we Steef tegen Tom.
Steef: Het grootste deel van mijn werk is het vervaardigen van ortheses. Dat is het allergrootste deel. Het maken en uitslijpen ervan. Het in elkaar zetten voor de eerste pasfase. Wat het werk bijzonder maakt: je voegt iets toe, voornamelijk voor de klant. Je zorgt dat de klant verder kan met de eventuele beperking die hij of zij heeft. Dat voelt gewoon heel goed.
Zo, hij is bijna klaar. Nog een paar kleine dingen en dan is die klaar voor de eerste pas.
Dat slijpen is een beetje lastig dingetje. Goed opletten. Kijken dat je niet te ver gaat, dat je niet te voorzichtig slijpt.
Beschrijver: Na Steef komt Tom aan het woord.
Tom: Ik vind het belangrijk dat Steef leert samenwerken met andere collega's. Dat hij een kwalitatief mooi product neerzet.
Beschrijver: Steef geeft nu feedback over Tom. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf". De video komt vervolgens aan een einde.
Steef: Ik leer een hoop van hem. Als ik vragen heb dan kom ik bij Tom terecht. Dan heeft hij altijd wel het juiste antwoord.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Orthopedisch Technisch Specialist". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "vervaardigt orthesen en prothesen", "past (semi-)confectieartikelen aan", "maakt werktekeningen en gipsafdrukken", "volgt innovatieve ontwikkelingen", "past de gezondheidstechnische voorziening en levert deze af". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Orthopedisch Technisch Specialist" met daaronder de benodigde skills: "zelfstandig", "inlevingsvermogen", "sociaal", "gedisciplineerd", "technisch". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.