Beschrijver: De video gaat over het beroep "Maatschoenmaker". Een student maatschoenmaker spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als maatschoenmaker aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Maatschoenmaker". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Ike en de volgende tekst verschijnt: "Student, Ike van der Plas". De scene gaat over naar René met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, René van den Berg". In beeld staat het volgende weergeven: "Maakt en ontwerpt schoenen en brengt deze vaak zelf aan de man." Ondertussen worden de materialen zoals een tang, schaar en mes getoond die worden gebruikt door de schoenmaker.
Als eerste komt Ike aan het woord. Ondertussen worden er beelden getoond van Ike die materiaal snijdt. In de volgende scene kijkt hij toe hoe René iets voordoet.
Ike: Ik ben Ike en ik doe de opleiding tot maatschoenmaker. Als ik aankom dan bespreken we wat we gaan doen op een dag. De ene keer is het verdergaan met het maken van schoenen. Ik heb ook een paar keer gehad dat ik zelf werk mee kon nemen. En kon ik schoenen voor mijzelf maken.
Dat is handig om dat met je vijl te doen.
Beschrijver: In deze scene geeft René toelichting aan Ike. In de volgende scene spreekt hij over zijn werk. Op de beelden brengt Ike een zool aan op een schoon. In een volgende scene naait René het materiaal van een schoen aan elkaar met een speciale naaimachine.
René: Ja, dan krijg je het mooi vlak. Zo krijg je ook die hoek er mooi scherp in.
Het maken van een paar schoenen is een heel complex proces. Dat kan zijn het maken van patronen, het uitsnijden van leer, het in elkaar stikken van leer, het opspannen op een leest en verstevigingsmaterialen erbij aanbrengen. Een zool eronder zetten, dat soort zaken. Ik vind het belangrijk dat ze veel vaardigheden leren die ze op school niet leren. In het bedrijf kom je veel dingen tegen die je op school niet krijgt. Ik vind het heel belangrijk dat ze goed voorbereid zijn op de realiteit van wat er gaat komen op het moment dat ze wellicht voor zichzelf beginnen.
Beschrijver: Het woord gaat nu naar Ike. In de volgende scene neemt Ike een selfie-video op.
Ike: Het leukste vind ik het schuren achter de schuurmachine. Dan maakt het niet uit of het een zool is die je op maat schuurt of een leest die je aanpast.
Deze is nu geplakt dus die kan ik nu gaan schuren.
Beschrijver: Nu stelt René een vraag aan Ike. Ike beantwoordt vervolgens de vraag. Het woord gaat over een weer. Ondertussen schuurt iemand op de beelden een zool bij van een schoon.
René: En Ike, hoe vond je je stage?
Ike: Ja, ik vond het hartstikke leuk. Ik heb onwijs veel bijgeleerd en daarmee kan ik verder.
René: Dat vind ik goed om te horen. Belangrijk. Missie geslaagd.
Ike: Ja. En hoe vond jij het?
René: Je was echt een uitstekende stagiair. Ik kon me geen betere wensen.
Beschrijver: In de volgende scene zijn René en Ike aan het pauzeren. René praat tegen Ike waarop Ike reageert. De video komt vervolgens aan een einde.
René: Altijd gezellig hier.
Ike: Ja, toch.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Maatschoenmaker". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "bewerkt en verwerkt leer", "repareert lederen producten", "adviseert over en verkoopt lederwaren", "ontwerpt en vervaardigt schoenen". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Maatschoenmaker" met daaronder de benodigde skills: "modebewust", "creatief", "klantgericht", "verantwoordelijk", "commercieel inzicht". Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.