Beschrijver: De video gaat over het beroep "Mediamaker". Een student mediamaker spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als mediamaker aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Mediamaker". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Frans Friso en de volgende tekst verschijnt: "Student, Frans Friso de Winter". De scene gaat over naar Kamilla met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Kamilla Gorczynska". In beeld staat het volgende weergeven: "Doet ontwerp en opmaakwerk bij een mediabureau."
Als eerste horen we Frans. De beelden tonen ondertussen dat Frans en Kamilla een formulier bespreken. In de volgende scene belt hij met een klant. Daarna vervolgt hij zijn verhaal over zijn werkzaamheden. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".
Frans: Het leukste aan mediamaker vind ik het creatieve gedeelte. En dat je fouten tegenkomt die je niet anders kunt oplossen, dan door creatief te denken. Naast vormgeven komt het mediagedeelte. Ik moet zorgen dat het er goed uitziet voordat het naar de drukker gaat. Ik leer klantgesprekken voeren, presenteren en vooral afspraken nakomen.
Ik spreek namens Planet Promotions. Ik zal die poster en flyer voor Terre des Hommes doen.
Wat ik het moeilijkst vind, is om met elke opdracht iets nieuws te bedenken. Niet telkens hetzelfde te maken.
Beschrijver: Kamilla stelt Frans een vraag waarop Frans antwoordt. Daarna geeft Kamilla feedback over Frans.
Kamilla: Frans, hoe was het gesprek?
Frans: Ik dacht wel goed.
Kamilla: Frans heeft een grote ontwikkeling doorgemaakt. Hij durft meer, hij durft vragen te stellen, hij durft meer te ondernemen.
Beschrijver: Frans geeft nu feedback over Kamilla.
Frans: Ik ben zeker blij met Kamilla.
Beschrijver: Kamilla reageert op Frans.
Kamilla: Maar je moet meer lachen, anders ga je weg.
Beschrijver: Frans lacht. Hij neemt daarna het woord.
Frans: Ik vind het fijn dat ik de vrijheid krijg om mijn eigen ding te doen. Maar dat er wordt meegekeken zodat als het fout gaat, het niet te laat is.
Beschrijver: Kamilla bedankt Frans. Daarna vertelt ze over Frans. Ondertussen geeft Frans op de beelden een presentatie aan zijn collega's.
Kamilla: Dank je wel. Nou, dat vind ik fijn om te horen.
Hij heeft zeker iets toe te voegen, als persoon maar ook als iemand met vakkennis straks. Ik denk dat mediamaker niet de laatste opleiding voor Frans is.
Beschrijver: Frans neemt nu een selfie-video op. We horen hem tegen zijn collega's.
Frans: Ik heb net gepresenteerd. Wat vonden jullie ervan?
Beschrijver: We horen nu de collega's van Frans. De video komt aan een einde.
Collega's: Prachtig, heel mooi. Supergoed.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Mediamaker". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "maakt media-uitingen", "werkt met diverse grafische programma's", "bereidt drukwerk voor", "maakt online uitingen", "doet zijn opdrachten op een computer", "werkt in teamverband". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Mediamaker" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig", "creatief", "zorgvuldig en netjes", "gedisciplineerd", "taakgericht en samenwerkend", "stressbestendig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.