Beschrijver: De video gaat over het beroep "Mediavormgever". Een student mediavormgever spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als mediavormgever aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Mediavormgever". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Carmen en de volgende tekst verschijnt: "Student, Carmen Schievink". De scene gaat over naar Justin met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Justin Wismeijer". In beeld staat het volgende weergeven: "Werkt aan vormgeving van crossmediale oplossingen." In de video zitten Carmen en Justin achter een computer te werken.
Als eerste neemt Carmen het woord. In de video wordt een houten blok getoond met de volgende tekst: "Compion" en "jouw communicatiepartner".
Carmen: Ik ben Carmen. Ik doe de opleiding mediavormgever. En ik loop stage bij Compion.
Beschrijver: Na Carmen neemt Justin het woord.
Justin: Mijn naam is Justin Wismeijer. Ik ben videocontentcreator bij Compion. Compion is een full service communicatiebureau.
Beschrijver: Carmen neemt een selfie-video op. Op de achtergrond staat Justin. Ze staan naast een tafel met meerdere objecten zoals koekjes, bekers, een mand en een plant. Naast de tafel staat een reflectiescherm en een grote lamp voor de belichting. We horen eerst Carmen en daarna Justin.
Carmen: Hoi, ik ben Carmen en we zijn hier een fotoshoot aan het doen. Staat alles goed Justin?
Justin: Ik denk het wel! We moeten het zo meteen nog even op de camera goed bekijken. Ik zie dat je de set al goed hebt neergezet dus gelijk aan de gang. Doe je ding.
Beschrijver: In deze scène passen ze de setting van de objecten aan. We horen eerst Justin en daarna Carmen voor de camera van SBB. In de volgende scène vertelt Justin over hun werk. Ondertussen worden er beelden getoond van Carmen en Justin die samen achter één computer de foto's met behulp van software bewerken.
Justin: Is dit iets?
Carmen: Ja, het ziet er mooi uit.
Justin: We zijn momenteel foto’s aan het maken voor een koekjesfabriek hier in Friesland. De foto’s zijn in eerste instantie voor de contentkalender. Daar maken we alle social media posts voor op. Maar de kans is zeer aanwezig dat die foto’s ook weer terugkomen in dingen zoals drukwerk, op de website en we staan redelijk vaak op de beurs. Maken we daar weer wat mee. De uitingen zijn redelijk crossmediaal.
Beschrijver: Na Justin gaat het woord over naar Carmen. In de video plaatsen ze tekst in de foto.
Carmen: Nadat we klaar zijn met de fotoshoot gaan we ze bewerken in Lightroom. Als dat zo ver is, dan verplaatsen we ze naar Figma. Dat is het bewerkingsprogramma waarbij we de teksten eroverheen zetten. Daarna laten we het door de marketeers uploaden op social media, Instagram, Facebook en LinkedIn onder andere.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Justin. Ondertussen geeft Carmen in de video een presentatie aan collega's.
Justin: Nu ze er al een tijdje zit, wordt ze zekerder van zichzelf. Ze wordt handiger met de tools en techniek. En de kwaliteit gaat omhoog. Dat is gewoon heel leuk om te zien.
Beschrijver: Als laatst gaat het woord naar Carmen. De video komt daarna aan een einde.
Carmen: Het leukste vind ik om het project van het begin tot het einde mee te maken. Dus dat je echt vanaf het begin een concept maakt en dat je uiteindelijk echt ziet dat het wordt gebruikt.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Mediavormgever". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "ontwerpt en realiseert media-uitingen", "werkt met verschillende design programma's", "presenteert concepten en ontwerpen", "maakt planningen". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Mediavormgever" met daaronder de benodigde skills: "creatief", "innovatief", "flexibel", "ondernemend", "klantgericht", "samenwerkend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.