Beschrijver: De video gaat over het beroep "Verzorgende IG". Een student verzorgende IG spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als verzorgende IG aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Verzorgende IG". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Cynthia en de volgende tekst verschijnt: "Student, Cynthia Boersbroek". De scene gaat over naar Marja met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Marja Kolkman". Ze lopen samen een huiskamer binnen. In beeld staat het volgende weergeven: "Verzorgende IG verzorgt en verpleegt mensen en werkt in een ziekenhuis, thuiszorg, gehandicaptenzorg en kraamzorg."
Als eerste komt Cynthia aan het woord. Er worden beelden getoond van Cynthia die de sokken bij een meneer in een rolstoel aan doet.
Cynthia: Je werkt met mensen en er mag dan niks fout gaan. Wat ik leuk vind en uitdagend vind, is dat het altijd weer anders is. Ieder mens is anders. Iedere dag is anders.
Beschrijver: Marja neemt het woord over van Cynthia. Ondertussen helpt Cynthia in de video een mevrouw in een rolstoel met het aantrekken van haar jas.
Marja: Het beroep verzorgende is heel uitdagend. Je bent altijd bezig met cliënten. Je zorgt dat ze gewassen worden 's morgens en aangekleed worden. Verpleegtechnische handelingen eventueel uitvoeren. En je zorgt de rest van de dag eigenlijk voor een prettige werksfeer en voor de cliënt een blije dag.
Beschrijver: Na Marja gaan we terug naar Cynthia.
Cynthia: Ik vind het heel fijn dat ik dit werk kan uitoefenen. Ik hou gewoon heel erg van met mensen werken.
Beschrijver: Na Cynthia komt Marja aan het woord.
Marja: Er gaat op de afdeling zeker wel iets mis en dat is juist het spannende.
Beschrijver: We gaan terug naar Cynthia.
Cynthia: Ik heb zelf ook een crisissituatie meegemaakt als cliënten plots overlijden. Dan merk je wel heel erg dat je als team moet werken en handelen om de rust op de afdeling te houden.
Beschrijver: Marja staat naast Cynthia. Marja geeft feedback over Cynthia. Er worden ondertussen beelden getoond van Cynthia die de vissen voert.
Marja: Wat ik zo leuk vind aan Cynthia is dat ze heel open is. Ze is heel transparant. Ze is heel leergierig, Ze heeft altijd humor. En ze kan lekker studeren. Ze vliegt overal doorheen.
Beschrijver: Cynthia reageert op Marja. Daarna horen we Marja weer.
Cynthia: Leuk te horen.
Marja: Dat wist je ook nog niet, hè?
Beschrijver: Cynthia vertelt verder over haar ervaringen. Ondertussen stelt Cynthia in de video de hoofdsteun bij van de rolstoel van een bewoner. In de volgende scene neemt ze samen met Marja en de bewoner een selfie-video op.
Cynthia: Wat ik het leukst vind, is dat ik nog steeds dingen leer. Hoe meer ik kan doorgroeien, hoe leuker het wordt. Daarom wil ik doorgroeien naar verpleegkundige.
Frank, de visjes hebben eten. Het was weer gezellig.
Beschrijver: We horen nu Frank en daarna Lotte.
Frank: Lachen.
Lotte: En wij gaan op naar de volgende. Doei.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Verzorgende IG". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "werkt en verpleegt met mensen die zorg nodig hebben", "levert verschillende vormen van zorg", "adviseert en begeleidt", "voert verpleegtechnische handelingen uit", "biedt persoonlijke verzorging", "rapporteert", "begeleidt collega's". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Verzorgende IG" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig, zorgzaam en verantwoordelijk", "respectvol en sociaal", "leergierig en oplettend", "hygiënisch en veilig", "discreet en betrouwbaar", "geduldig en begripvol". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.