Beschrijver: De video gaat over het beroep "Tandartsassistent". Een student tandartsassistent spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als tandartsassistent aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Tandartsassistent". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Sylvie en de volgende tekst verschijnt: "Student, Sylvie Kruijer". De scene gaat over naar Marien met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Marien Doevendans". Ze staan beiden in een tandartsenpraktijk. In beeld staat het volgende weergeven: "Ondersteunt een tandheelkundige specialist bij zijn op haar werk in de praktijk."
Marien is het tandvlees aan het bekijken van een patiënt en Sylvie zit bij de computer en voert de gegevens in. We horen als eerste Marien.
Marien: Even de tandvleesscore... Dat is een 1.
Beschrijver: Na Marien horen we Sylvie. Terwijl ze spreekt wordt er in de video ingezoomd op haar naamkaartje met daarop "Sylvie Kruijer" met daaronder "Tandartsassistente".
Sylvie: Het leuke aan mijn werk is dat het erg divers is. Ik assisteer afwisselend bij verschillende tandartsen. De ene dag bij de ene tandarts, andere dag bij de andere tandarts.
Beschrijver: Na Sylvie gaan we over naar Marien. Ondertussen worden er beelden getoond van Sylvie die de apparaten en materialen schoonmaakt. In de volgende scene ontvangen ze een patiënt. Na Marien horen we Sylvie.
Marien: Het belangrijkste is dat ze vóór de patiënt komt alles klaarzet. Dat alles schoon is en alles weer klaarstaat voor de volgende patiënt.
Goedemiddag.
Sylvie: Goedemiddag. Sylvie. Kom verder.
Beschrijver: Marien vervolgt zijn verhaal.
Marien: Je moet goed in een team kunnen werken en met mensen om kunnen gaan. Met je collega's en met je patiënten. Dat is heel divers dus dat vraagt nogal wat van je.
Beschrijver: Sylvie neemt het woord over van Marien.
Sylvie: Een vulling plaatsen vind ik het leukst. Daar komt veel bij kijken. Voor de patiënt is dat een minder leuke behandeling.
Beschrijver: In deze scene zijn ze klaar met het behandelen van de patiënt. Ze geven de patine een hand. We horen eerst Marien, dan de patiënt en daarna Sylvie. Sylvie vertelt vervolgens over waarom ze het beroep leuk vindt. In de video trekt ze handschoenen en poetst ze de stoel waar de patine in heeft gelegen.
Marien: Tot over een half jaar.
Sylvie: Alsjeblieft. Dan mag je die afgeven bij de balie.
Patiënt: Dat is goed.
Sylvie: Tot ziens.
Dit is iets voor mij omdat veel mensen zeggen dat ik erg zorgzaam ben. Ik hou ervan om mensen te helpen.
Beschrijver: Marien stelt een vraag aan Sylvie.
Kun jij de medicijnenlijst erbij halen? Ze assisteert heel natuurlijk. Een goede instelling en werkmentaliteit. Ze heeft het in zich. Hoi allemaal. Hier zitten mijn collega's. Wéér aan de taart. Lekker hoor. Ik wil uiteindelijk doorstuderen voor preventie-assistente. Dat kan intern. Bij jou in het nieuwe jaar, toch? - Ja. Het mooiste is mensen helpen. Als iemand pijn heeft, is het fijn om diegene zonder pijn te zien weggaan. Je ziet ze blij weer vertrekken.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Tandartsassistent". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "maakt mechatronische producten", "doet montage-, installatie- en reparatiewerk", "bouwt montage ondergrond", "werkt in een productieruimte", "zorgt voor een veilige werkplek". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Tandartsassistent" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en handig", "technisch en taakgericht", "samenwerkend", "overleggend", "geconcentreerd en leergierig", "overleggend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.