Beschrijver: De video gaat over het beroep "Persoonlijk werkbegeleider zorgboerderij". Een student Persoonlijk werkbegeleider zorgboerderij spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als Persoonlijk werkbegeleider zorgboerderij aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Persoonlijk werkbegeleider zorgboerderij". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Jessie en de volgende tekst verschijnt: "Student, Jessie Veneklaas". De scene gaat over naar Jeroen met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Jeroen Spikker". In beeld staat het volgende weergeven: "Combineert de begeleiding van mensen met zorg voor de natuur en dieren." Ze bevinden zich in een koeienstal.
Als eerste neemt Jessie het woord.
Jessie: Ik ben Jessie Veneklaas. Ik volg de opleiding Persoonlijk werkbegeleider zorgboerderij. En ik loop hier nu stage bij leer- en werkbedrijf BijTjoonk.
Beschrijver: Jeroen neemt het woord over van Jessie.
Jeroen: Ik ben Jeroen Spikker. Ik ben eigenaar van leer- en werkbedrijf BijTjoonk. En ik ben praktijkopleider voor de opleiding Persoonlijk Begeleider Zorgboerderij. Wij hebben een landbouwbedrijf. Dat is een middel om mensen die het tijdelijk of langdurig niet lukt om deel te nemen aan het reguliere arbeidsproces een goede plek te geven om te ontdekken waar hun talenten liggen. De rust en de ruimte die het biedt, dat is vaak heel helend voor mensen.
Beschrijver: In deze scène stelt Jessie een vraag aan iemand die daar werkt. Ze veegt het stro in de stal. Daarna vertelt ze over haar werk. Ondertussen worden er beelden getoond van Jessie die samen met iemand stro veegt. In een volgende scène graven deelnemers een sleuf in de moestuin. Jessie staat erbij. Daarna begeleidt ze op de beelden iemand bij het lezen. In de daaropvolgende scène neemt ze een selfie-video op. Op de achtergrond staan koeien.
Jessie: Zullen wij even aanvegen?
Mijn werkzaamheden hier op het stagebedrijf bestaan vooral uit het begeleiden van de deelnemers hier. Daarbij voeren we samen de dieren. Zijn we bezig in de moestuin. Eén van mijn werkzaamheden hier is ook nog een deelnemer helpen bij het lezen. Hij heeft moeite met lezen en daarbij helpen wij hem zodat hij het makkelijker begrijpt.
Ik ben Jessie, ik ben hier vandaag op stage bij leer- en werkbedrijf BijTjoonk. En ik ga nu even de kalfjes voeren.
Beschrijver: Jeroen neemt het woord over van Jessie. Ondertussen voert ze in de video de kalveren. De video gaat daarna naar een afstuiting toe.
Jeroen: Wat ik heel goed aan Jessie vindt is dat ze nuchter is en een doener. En dat laat ze ook zien in het dagelijks werk met de deelnemers. Ze zet de schouders eronder. En in dat halfjaar dat ze nu bij ons is, is ze gewoon een volwaardig lid geworden van het team.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Persoonlijk werkbegeleider zorgboerderij". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "biedt begeleiding en zorg in de gehandicaptenzorg", "ondersteunt specifieke doelgroepen", "verzorgt dieren", "zorgt voor de machines, apparatuur en technische installaties", "begeleidt medewerker op vaktechnisch gebied". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Persoonlijk werkbegeleider zorgboerderij" met daaronder de benodigde skills: "behulpzaam", "samenwerken", "sociaal". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.