Beschrijver: De video gaat over het beroep "Mbo-verpleegkundige". Een student mbo-verpleegkundige spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als mbo-verpleegkundige havenlogistiek aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Mbo-verpleegkundige". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Aygun en de volgende tekst verschijnt: "Student, Aygun Genchev". De scene gaat over naar Anneke met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Anneke de Valk". Ze bezoeken een patiënt in een rolstoel. In beeld staat het volgende weergeven: "Je verleent dagelijkse zorg aan mensen met lichamelijke of verstandelijke beperkingen, chronisch zieken, ouderen of kinderen."
Als eerste neemt Aygun het woord.
Aygun: Ik ben heel trots op mezelf omdat ik de leukste baan heb ter wereld. Ik mag namelijk mensen helpen. Ik kom bloedsuiker meten en insuline prikken.
Beschrijver: Na Aygun horen we Anneke.
Anneke: Een verpleegkundige moet in staat zijn om met verzamelde informatie rondom een patiënt zelfstandig beslissingen te nemen.
Beschrijver: Aygun meet de bloedsuikerwaarde van de patiënt. Hij vervolgt zijn verhaal. Ondertussen zet Aygun in de video een insulinespuit bij de patiënt.
Aygun: Ik kan doorgroeien, je leert veel. Onder andere ook het begeleiden van andere leerlingen. De kwaliteit waarover je moet beschikken is: je moet zorgzaam zijn. Je moet je kunnen inleven in de cliënt. Samenwerken is van groot belang.
Beschrijver: We gaan terug naar Anneke.
Anneke: Ik denk dat Aygun heel serieus bezig is met zijn vak.
Beschrijver: Na Anneke horen we Aygun tegen de patiënt praten. De patiënt geeft antwoord.
Aygun: Ik wens u een heel fijne dag.
Patiënt: Dank u wel.
Beschrijver: Nu neemt Anneke het woord. In een volgende scene staan ze bij een oefenpop in het skillslab.
Anneke: Hij is ambitieus, dat is een goede zaak.
Wil je die openmaken en niet dat ding aanraken? Ik pak hem eruit.
Beschrijver: Na Anneke komt Aygun aan het woord.
Aygun: Ze kan soms streng zijn maar dat is wel nodig. Bij sommige mensen.
Beschrijver: Anneke vult Aygun aan. Ondertussen worden beelden getoond van Anneke, Aygun en nog een collega die de pop behandelen.
Anneke: Er wordt veel gelachen in het vak maar het is een serieuze aangelegenheid. Dat houdt elkaar een beetje in evenwicht.
Kennis overdragen vind ik heel leuk want ik draai vanaf mijn achttiende al mee in de zorg. Het vak moet toch worden overgenomen door jonge mensen.
Beschrijver: Aygun neemt een selfie-video op. Op de achtergrond is de oefenpop te zien. We horen nu Aygun. De video gaat daarna naar een einde.
Aygun: Ik heb in het skillslab een neusmaagsonde ingebracht. Weer wat geleerd vandaag. Einddoel is ambulance-verpleegkunde. Maar dit is een goede leerplaats voor mij. Dat ik me als persoon en als verpleegkundige kan ontwikkelen.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Mbo-verpleegkundige". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "verzorgt mensen met een ziekte of beperking", "werkt met collega's en andere zorgverleners", "overlegt en rapporteert", "stimuleert en begeleidt", "volgt instructies goed op". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Mbo-verpleegkundige" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en leergierig", "geduldig en begripvol", "sociaal en verzorgend", "verantwoordelijk en betrouwbaar", "samenwerkend en overleggend", "aansturend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.