Beschrijver: De video gaat over het beroep "Doktersassistent". Een student doktersassistent spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als doktersassistent aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Doktersassistent". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Manuela en de volgende tekst verschijnt: "Student, Manuela van der Velde". De scene gaat over naar Patricia met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Patricia Joosen". In beeld staat het volgende weergeven: "Assisteert een huisarts of medisch specialist bij onderzoek, de behandeling en de administratie." In de video voert ze een test uit bij een bejaarde.
Als eerste kome Manuela aan het woord. Ondertussen komt het bord van haar werkgever in beeld met daarop "Amphia Ziekenhuis, locatie Langendijk".
Manuela: Ik ben Manuela. Ik volg de opleiding doktersassistent. Ik loop nu stage in het Amphia in Breda, op de polikliniek geriatrie.
Beschrijver: Na Manuela gaat het woord naar Patricia. Op de beelden helpen Patricia en Manuela een patiënt.
Patricia: Geriatrie is een specialisme dat gericht is op ouder wordende mensen. En alle problemen die daarmee te maken hebben. Dat kan zijn op lichamelijk gebied. Dat kan zijn op psychisch gebied. Maar ook op functioneel en sociaal gebied.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Manuela. Op de beelden bekijkt ze ondertussen het oor van een patiënt.
Manuela: Als ik begin op mijn stage dan kijk ik eerst wat er op de planning staat. De planning verschilt per dag. De ene keer heb je veel handelingen qua bloeddruk meten, hartfilmpjes maken en visustesten. De andere dag heb je weer veel geheugentesten. Het verschilt echt per dag wat je doet.
Ik vind het heel leuk om hier werken. Ik leer hier heel veel. Ik vind de begeleiding fijn omdat ik veel zelf mag en kan doen en veel leer.
Beschrijver: In deze scene geeft Patricia uitleg aan Manuela.
Patricia: Dit apparaatje gebruik je om te kijken hoeveel urine er in de blaas achterblijft. Kijk...
Beschrijver: Patricia demonstreert hoe het apparaat werkt. We horen Manuela.
Manuela: Ja, ik voel het. Het is ook heel afwisselend en dat is juist wat ik heel leuk vind. Met mijn stagebegeleider is het gezellig op een goede manier en daar leer ik ook veel van.
Beschrijver: Het woord gaat naar Patricia. Daarna gaat de video naar een afsluiting.
Patricia: Je kunt heel zelfstandig werken. Daarom geven we je ook wat meer ruimte om dingen zelf uit te zoeken en te ontdekken. Wat we vooral heel fijn aan je vinden is hoe je omgaat met de patiënten.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Doktersassistent". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "verwerkt patiëntgerelateerde informatie", "geeft voorlichting en advies", "voert medisch-technische handelingen uit", "zorgt voor planning en administratie", "werkt aan kwaliteit en deskundigheid", "assisteert bij uitvoering van medische verrichtingen". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Doktersassistent" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig", "gestructureerd", "zorgvuldig", "inlevingsvermogen", "sociaal", "geduldig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.