Beschrijver: De video gaat over het beroep "Praktijkopleider". Een student praktijkopleider spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als praktijkopleider aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Praktijkopleider". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Shemana en de volgende tekst verschijnt: "Student, Shemana Sewpersadsingh". De scene gaat over naar Eva met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Eva Delsen". In beeld staat het volgende weergeven: "Organiseert, coördineert en bewaakt het leertraject van studenten bij leerbedrijven."
Als eerste neemt Shemana het woord. In de video werkt Shemana ondertussen achter een computer. In de volgende scene geeft ze uitleg aan een stagiaire.
Shemana: Ik volg de opleiding praktijkopleider. En ik werk op kinderdagverblijf Twinkel. Ik sta daar drie dagen per week op de groep en één dag in de week zit ik op kantoor en ben ik werkzaam als beginnend praktijkopleider.
Dit zijn dan de examens waar ik het over had. En dan heb ik de voorste getekend. Dit is dan de tweede en dat is met de gedragsobservatie.
Beschrijver: Eva geeft haar feedback over Shemana.
Eva: Ze is heel erg goed in het begeleiden van jonge stagiaires, die soms nog onzeker zijn of met veel vragen. Die je dus wel achter hun broek aan moet zitten wat betreft schoolwerk. Ze biedt ze een fijne stageplek. Zij heeft ons eigen beleid ook herschreven en aangepast zodat het weer helemaal past binnen de visie van Twinkel.
Beschrijver: Na Eva gaat het woord terug naar Shemana. Op de beelden bekijkt Shemana een klapper met formulieren. In de volgende scene is de camera gemonteerd op de klapper. Shemana is in beeld. Vervolgens doet ze de klapper dicht.
Eva: Mijn taak als praktijkopleider is ervoor te zorgen dat BPV-plan, het beleidsplan, op orde is. En de regels worden ook vaak veranderd dus moet ik dat ook in de gaten houden en soms moet ik een stukje herschrijven. De stagiaire-map, daar zitten alle gegevens in. En ook een VOG-verklaring van goed gedrag. En het contact met de leerlingen zelf.
Zo, alle gegevens van de nieuwe leerlingen zitten erin.
Beschrijver: Nu horen we Eva over Shemana.
Eva: Ik vind Shemana heel erg vernieuwend werken. Ze denkt echt mee. Ze denkt aan de toekomst. Ze is ook heel erg betrokken bij haar stagiaires. Ik zie ook dat de stagiaires graag bij haar komen om hulp te vragen.
Beschrijver: Shemana reageert op Eva. De video gaat naar een afsluiting.
Shemana: Leuk om te horen!
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Praktijkopleider". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "organiseert, coördineert en bewaakt het opleidingstraject van de student", "bevordert een op-maat werkbegeleiding", "coacht werkbegeleiders", "werkt aan bevorderen en bewaken van kwaliteitszorg", "werkt aan deskundigheidsbevordering". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Praktijkopleider" met daaronder de benodigde skills: "empathisch", "betrokken", "mensenkennis", "geduldig", "onderhandelingsvaardigheden", "doorzettingsvermogen", "overtuigend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.