Beschrijver: De video gaat over het beroep "Onderwijsassistent". Een student onderwijsassistent spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als onderwijsassistent aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Onderwijsassistent". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Nissrine en de volgende tekst verschijnt: "Student, Nissrine Azarkane". De scene gaat over naar Slana met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Slana Kević. Ze staan beiden in een klaslokaal. In beeld staat het volgende weergeven: "Assisteert de docent door leerlingen individueel, of in kleine groepen, te begeleiden in het onderwijs." Op de beelden maakt Nissrine aantekening op een whiteboard.
Als eerst neemt Nissrine het woord. Ze neemt een selfie-video op. Daarna vertelt ze over haar werkzaamheden voor de camera van SBB. Ondertussen helpt ze op de beelden de leerlingen.
Nissrine: We zijn hier op het Anna van Rijn College in Nieuwegein. Ik sta hier voor de docentenkamer. Ik ga mijn dag beginnen.
De werkzaamheden van een onderwijsassistent zijn: de les voorbereiden en materiaal uitdelen. Als leerlingen vragen hebben dan ga ik naar ze toe. En als ik ongewenst gedrag zie, moet ik ze daar ook even op aanspreken.
Beschrijver: Na Nissrine neemt Slana het woord over.
Slana: De bedoeling is dat ze de hele les alert, actief is. Er zijn verschillende momenten waarop je leerlingen kunt benaderen. En aanspreken of eventueel helpen met de dingen die moeilijker gaan. Maar ook met dingen die goed gaan.
Beschrijver: In deze scene helpt Nissrine een leerling. Daarna deelt ze haar werkervaring.
Nissrine: En dan hier in de hoek een klein botsautootje.
Ik heb een band met de leerlingen. Het is echt leuk. Ze noemen me ook juffrouw. Ze hebben respect voor mij. Ik ook voor hen. Het moet wederzijds zijn. We krijgen een band uiteindelijk.
Beschrijver: Slana en Nissrine bespreken de dag. We horen eerst Slana en daarna Nissrine.
Slana: Je hebt vandaag bij kunstvakken geassisteerd. Hoe is het gegaan?
Nissrine: Het was een leuke dag. Het was een leuke opdracht dus iedereen werkte geconcentreerd.
Beschrijver: Slana geeft nu feedback over Nissrine.
Slana: Ik vind Nissrine vriendelijk in de omgang met docenten maar ook heel erg met de leerlingen. Heel geduldig, dat is ook belangrijk. Heel alert en betrokken dus de eerste indruk is heel fijn om met jou te werken.
Beschrijver: Nissrine vult Slana verder aan.
Nissrine: Het gaat hartstikke goed tussen ons. Ik vind het leuk met Slana.
Beschrijver: Slana reageert op Nissrine. De video gaat naar een afstuiting.
Slana: Ik ook met Nissrine.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Onderwijsassistent". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "ondersteunt de docent", "begeleidt de kinderen in hun ontwikkeling", "bereidt lesactiviteiten voor en voert deze uit", "voert administratieve taken uit", "houdt toezicht". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Onderwijsassistent" met daaronder de benodigde skills: "staat sterk in schoenen", "sociaal", "behulpzaam", "georganiseerd", "communicatief sterk", "gaat goed om met kinderen". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.