Beschrijver: De video gaat over het beroep "Instructeur mbo". Een student instructeur mbo spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als instructeur mbo aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Instructeur mbo". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Tanja en de volgende tekst verschijnt: "Student, Tanja Sissing". De scene gaat over naar Yolande met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Yolande Kleinjan". Ze bevinden zich in een kapperszaak. In beeld staat het volgende weergeven: "Voor mensen die al een baan hebben in het mbo en willen werken als instructeur."
Als eerste komt Tanja aan het woord. Op de beelden geeft ze ondertussen uitleg aan een student.
Tanja: Ik ben Tanja Sissing. Ik volg de opleiding instructeur mbo. Ik loop stage op het Albeda Beauty & Fashioncollege op de kappersopleiding. De lesvoorbereiding doe ik vaak samen met Jolanda. Ik maak zelf een lesplan. Daarin verwerk ik eigenlijk een goede kop, midden en staart. Dat is hoe mijn les er dan uitziet. En dat evalueer ik ook met Jolanda.
Beschrijver: Het woord gaat naar Yolande. Ondertussen komt een sticker van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".
Yolande: Het belangrijkste wat eigenlijk alle studenten meekrijgen is dat een les nooit loopt zoals je hem hebt voorbereid. Je besteedt best veel tijd aan een lesvoorbereiding. Negen van de tien keer loopt die totaal anders en daar moet je gewoon op voorbereid zijn. Dus je moet flexibel zijn. Je moet kunnen inspelen op de vragen van de studenten. En inspelen op situaties.
Beschrijver: We horen nu Tanja die uitleg geeft aan een student. Ze staan bij een model. Daarna horen we Tanja over haar werkzaamheden. De volgende scene gaat weer terug naar Tanja en de student.
Tanja: Dit is beter dan de vorige keer. Let nog heel even op je aansluiting hier.
Meestal start ik de dag met het voorbereiden van lessen. Daarnaast geef ik ook praktijklessen, maar sinds kort ook theorielessen Nederlands. De praktijklessen die ik geef zijn over het algemeen: permanenten, watergolven, lang haarlessen. Dus eigenlijk alles wat binnen het kappersvak hoort. Daarnaast sta ik ook in een kapsalon met studenten. Aan het einde van het eerste jaar mogen zij op echte modellen gaan werken. Dat is eigenlijk ook wat ik het allerleukste vind van het vak, van het lesgeven, om samen met de student te zorgen dat ze een salon draaiende kunnen houden.
Dit zit al heel netjes ingedraaid. Dat heb je knap gedaan.
Beschrijver: Nu komt Yolande aan het woord. In de volgende scene neemt Yolande het werk door samen met Tanja.
Yolande: De lessen geeft Tanja in principe zelfstandig. Ik ben er bij en ik geef tips en tops.
Evaluatie aan het einde van de les?
Beschrijver: Tanja reageert op Yolande.
Tanja: Jazeker.
Beschrijver: Yolande vervolgt haar verhaal.
Yolande: Of de leerdoelen behaald zijn.
Beschrijver: Tanja neemt nu het woord. In de volgende scene neemt ze een selfie-video op.
Tanja: Wat ik soms lastig vind, is het toepassen van verschillende werkvormen. Ik vind het altijd erg leuk om bijvoorbeeld een Kahoot te doen. Of verschillende spelvormen voor de studenten, zodat de les eigenlijk aantrekkelijker wordt. En daar zou ik eigenlijk nog wel meer varianten op willen leren.
Zo, de werkvloer ziet er weer geknipt uit voor een nieuwe praktijkles.
Beschrijver: Yolande geeft feedback over Tanja.
Yolande: Ik vind gewoon dat je het ontzettend leuk doet. Echt mijn complimenten. Zowel in de praktijk als in de theorie. Je bent een zeer snelle student, kan ik je zeggen.
Beschrijver: Tanja bedankt haar. De video komt aan een einde.
Tanja: Dank je.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Instructeur mbo". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "is in het bezit van een mbo-vakdiploma", "geeft daarover instructie in praktijklokalen en in de beroepspraktijk", "ondersteunt bij het beoordelen en examineren", "zorgt voor een veilige leeromgeving", "werkt aan deskundigheidsbevordering", "bewaakt de kwaliteitszorg". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Instructeur mbo" met daaronder de benodigde skills: "professioneel", "verantwoordelijk", "overtuigend", "empathisch", "assertief", "integer". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.