Beschrijver: De video gaat over het beroep "Gespecialiseerd pedagogisch medewerker". Een student gespecialiseerd pedagogisch medewerker spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als gespecialiseerd pedagogisch medewerker aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Gespecialiseerd pedagogisch medewerker". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Julia en de volgende tekst verschijnt: "Student, Julia Schwarz". De scene gaat over naar Jaimy met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Jaimy Schaap". Ze bevinden zich in een kinderdagverblijf. In beeld staat het volgende weergeven: "Verzorgt, begeleidt en helpt kinderen en jongeren tot en met 18 jaar." Op de beelden zitten ze beiden aan een tafel met kinderen.
Als eerste komt Julia aan het woord. In de volgende scene doet ze de jas aan bij een kind.
Julia: Ik doe de opleiding gespecialiseerd pedagogisch medewerker. Dat houdt in dat je kinderen verzorgt, helpt en begeleidt bij hun ontwikkeling. Ook bieden we activiteiten aan die ze stimuleren.
Heb je m'n haar? Oh nee.
Beschrijver: Jaimy neemt het woord over van Julia. Ondertussen komt een sticker van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf". Tevens worden er beelden getoond van kinderen die spelen op het speelplein.
Jaimy: Komkids is een kinderopvangorganisatie hier in Schiedam. Ze hebben meer dan 30 locaties. Wij hebben voorschoolse en naschoolse opvang, BSO. Tussenschoolse opvang bieden we aan. Kinderdagverblijven en peuterspeelzalen.
Beschrijver: Julia is aan het stoepkrijten met de kinderen. We horen haar. Daarna vertelt ze over haar werkzaamheden. In de volgende scene speelt ze met de kinderen op het speelplein.
Julia: En dan zit hier het beentje zo. Dan gaat die zo de lucht in. Ja, dat is de lucht. Goed zo.
We knutselen met ze aan de hand van een thema. Als het thema herfst is, maken we herfstbladeren of gaan we herfstbladeren zoeken.
Kom je ook spelen, Nora? Kom maar. Kom maar spelen.
Beschrijver: Een moeder stelt een vraag aan Julia.
Moeder: Hoe is het gegaan?
Beschrijver: Julia reageert op de vraag. In de volgende scene geeft ze feedback over Jaimy.
Julia: Het is goed gegaan. We hebben op de stoep gekrijt. Hij heeft mooie tekeningen gemaakt.
Ik ben erg blij met Jaimy als stagebegeleider. Ze helpt me wanneer ik vragen heb met school of met opdrachten.
Beschrijver: Jaimy geeft feedback over Julia.
Jaimy: Het is leuk om met Julia te werken. Ze richt zich gelijk op de kinderen. En ze is heel erg spontaan. Het is fijn om met haar samen te werken. Ik zie haar vooral als collega.
Beschrijver: Julia neemt een selfie-video op. Op de achtergrond is Jaimy te zien met de kinderen. Ze zijn op de stoep aan het krijten. We horen Julia. De video gaat vervolgens naar een afsluiting.
Julia: We zijn creatief bezig. Mooi hè, Laura?
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Gespecialiseerd pedagogisch medewerker". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "bereidt ontwikkelingsgerichte activiteiten voor", "voert activiteiten uit", "ondersteunt bij verzorgende taken", "voert coördinerende taken uit", "voert gesprekken met ouders of verzorgers". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Gespecialiseerd pedagogisch medewerker" met daaronder de benodigde skills: "stressbestendig", "flexibel", "proactief", "zorgzaam", "goed omgaan met kinderen", "verantwoordelijk". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.