Beschrijver: De video gaat over het beroep "Salonmanager dame". Een student salonmanager dame spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als salonmanager dame aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Salonmanager dame". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Noortje en de volgende tekst verschijnt: "Student, Noortje Menheere". De scene gaat over naar Kim met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Kim Woodford". Ze bevinden zich in een kapsalon. In beeld staat het volgende weergeven: "Is leidinggevende of eigenaar van een kapsalon."
Als eerste komt Kim aan het woord.
Kim: Dit is salon Sjenkels in Delft, waar ik onder andere de manager ben. Ik doe dit samen met mijn partner Henk Schenkels en daarin ondersteunt Noortje mij nu op de dagen dat ik er niet ben.
Beschrijver: Noortje neemt een selfie-video op. Op de achtergrond hangen foto's op de muur. Achter haar zit Kim op een trapje. We horen Noortje.
Noortje: Hoi, dit is onze Wall of Fame.
Beschrijver: Kim vult Noortje aan.
Kim: Dit is onze inspiratie-wall eigenlijk van mensen van Sjenkels die mooie, creatieve dingen hebben gemaakt.
Beschrijver: We horen nu Noortje voor de camera van SBB. Op de beelden bekijken Kim en Noortje samen een klapper met formulieren. In de volgende scene bekijken ze samen een boek met haarkleurtinten. We horen eerst Noortje en daarna Kim. Het woord gaat vervolgens over en weer.
Noortje: We starten hier. We gaan om half negen verzamelen. Dan doen we eerst de zaak open. Dus alles even netjes zetten. Dan komen de klanten dus die netjes aannemen.
Wat denk je dat hier mooi bij aansluit?
Kim: Maar wil je wat warmer of juist wat koeler?
Noortje: Wel in dezelfde tint maar juist wat meer diepte erin.
Kim: De punten net wat lichter maar wel een beetje dat koele erin.
Noortje: Ja, precies.
Beschrijver: Kim neemt het woord over van Noortje.
Kim: Wat ik belangrijk vind, wat ik haar mee kan geven in de stage is dat ze uiteindelijk meer zelfvertrouwen krijgt.
Beschrijver: Het woord wordt overgenomen door Noortje. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf". In de volgende scene horen we Noortje tegen een klant. Daarna horen we de klant en dan Noortje weer. De video gaat vervolgens naar een afsluiting.
Noortje: Je hebt maar een paar woorden nodig en dan weet je wat de ander bedoelt. Of alleen even elkaar aankijken en dan snap je al wat de ander zegt. Zonder iets te zeggen. Dus dat is echt heel fijn.
Zou je misschien morgen één plekje eerder kunnen beginnen? Om 11.40 uur. Zodat we wat meer ruimte hebben in de ochtend want de ochtend is heel druk gepland.
Klant: Nee, dat is geen probleem. Dat doe ik wel.
Noortje: Fijn.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Salonmanager dame". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "geeft klanten advies over haarbehandeling", "knipt, kapt, föhnt en stiel het haar", "stuurt medewerkers aan", "leidt de kapsalon". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Salonmanager dame" met daaronder de benodigde skills: "ondernemend", "klantvriendelijk", "creatief", "sociaal", "trendgevoelig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.