Beschrijver: De video gaat over het beroep "Kapper". Een student kapper spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als kapper aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Kapper". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Chelsea en de volgende tekst verschijnt: "Student, Chelsea van Loon". De scene gaat over naar Cherilyn met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Cherilyn van der Voort". Ze staan beiden in een kapperszaak. In beeld staat het volgende weergeven: "De kapper werkt in een kapperszaak en verzorgt haar."
Chelsea staat achter de balie en ontvangt een klant. We horen eerst Chelsea en daarna de klant. Daarna geeft Chelsea haar mening over het vak. Ondertussen worden er sfeerimpressie getoond van de kapperszaak.
Chelsea: Goedemiddag. Je had afgesproken?
Klant: Ja, ik heb een afspraak.
Chelsea: Wat is je achternaam?
Gast: Muller.
Chelsea: Dan mag je mee.
Het kappersvak is wel echt m'n ding. Ik vind het geweldig hoe je ziet dat mensen binnen een uur of drie kwartier er totaal anders uitzien. En als een ander persoon de deur uitgaan.
Je kunt hier niet werken als je niet een gesprek aan kan gaan. Ik heb mijn babbeltje wel bij me. Ik kan met iedereen een gesprek aangaan. Ik ben niet verlegen of terughoudend.
Beschrijver: Na Chelsea komt Cherilyn aan het woord. Ondertussen geeft Cherilyn op de beelden advies aan Chelsea.
Cherilyn: Eigenlijk leer je het vak in de praktijk. Soms worden leerlingen onzeker en dan moet je ze het vertrouwen geven dat ze het wel kunnen. En dat het een kwestie van oefenen is. Dat vind ik wel de uitdaging.
Beschrijver: Na Cherilyn gaan we terug naar Chelsea.
Chelsea: Naast dat je hier heel sociaal moet zijn, moet je ook heel vaktechnisch zijn. Zoals permanenten, watergolven, de kniptechnieken, de kleurtechnieken, het föhnen, stylen, de touch-up, de bruidskapsels. Alles erop en eraan.
Beschrijver: Na Chelsea komt Cherilyn weer aan het woord. Ondertussen worden er beelden getoond van Chelsea die het haar van de klant aan het wassen is.
Cherilyn: Kennis doorgeven is voor mij heel belangrijk omdat meisjes zoals Chelsea de toekomst van de kapperswereld zijn. Dus kwaliteit staat wel voorop. Dat het goed doorgegeven moet worden.
Beschrijver: We horen Chelsea weer. Ondertussen worden er sfeerimpressie getoond.
Chelsea: Eigenlijk is alles in het begin moeilijk. Als je het eenmaal aan het doen bent, dan gaat het steeds makkelijker. Nu zijn we bezig met knippen. Dat is nog wel lastig. Maar eigenlijk gaat het steeds beter allemaal. We zijn met z'n zevenen en we zijn ook vrienden van elkaar. Niet alleen collega's. Dus het is wel een hechte groep.
Beschrijver: Cherilyn geeft Chelsea advies.
Cherilyn: Je mag hem nu afdelen.
Beschrijver: Na Cherilyn horen we Chelsea weer. In de scene daarna neemt ze een selfie-video op. Daarna komt de video aan een einde.
Chelsea: M'n uitdaging hier is om dingen te doen die ik nog nooit heb gedaan. En Cherilyn helpt me daar heel goed bij.
We hebben net weer iemand blij gemaakt met mooi steile haren. Nu moeten we helaas weer hard aan het werk.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Kapper". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "knipt, wast en verzorgt haar", "kent materialen en haarmiddelen", "volgt instructies op", "is sociaal en klantvriendelijk", "ziet er zelf ook verzorgd uit", "werkt hygiënisch en milieubewust". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Kapper" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en planmatig", "leergierig en luisterend", "netjes en verzorgd", "creatief", "sociaal en klantgericht". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.