Beschrijver: De video gaat over het beroep "Handhaver Toezicht en Veiligheid Openbare Ruimte (domein I)". Een student handhaver toezicht en veiligheid openbare ruimte (domein I) spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als handhaver toezicht en veiligheid openbare ruimte (domein I) aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Handhaver Toezicht en Veiligheid Openbare Ruimte (domein I)". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Raïf en de volgende tekst verschijnt: "Student, Raïf Hoseinbaks". De scene gaat over naar Rob met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Rob Pirovano". Ze hebben kleding aan van de spoorwegen en bevinden zich in een treinstation. In beeld staat het volgende weergeven: "Zorgt voor een veilige omgeving, treedt op tegen overlast, vernieling, vervuiling en spreekt mensen aan op hun gedrag."
Als eerste komt Raïf aan het woord. In de video lopen ze door het station.
Raïf: De werkzaamheden die ik uitvoer zijn eigenlijk per dag verschillend. Het kan zijn: surveillance op het station of in de treinen gedurende de spits bijvoorbeeld, om dat te monitoren.
Beschrijver: Na Raïf gaat het woord naar Rob.
Rob: We waren bezig met de controle.
Beschrijver: Raïf vult Rob aan.
Raïf: In de trein richting Schiphol.
Beschrijver: We horen Rob weer. In de volgende scene bespreken ze een situatie. Rob geeft feedback.
Rob: En Raïf komt een meisje tegen. Beetje verward en paniekerig kwam ze over. Bij Raïf kwam meteen het onderbuikgevoel van: hier klopt iets niet. Net voordat we bij Schiphol aankwamen, hebben we de veiligheidscentrale gebeld. Om toch even de marechaussee erbij te laten komen.
Ik vind dat je goed gehandeld hebt met die reiziger. Netjes aangesproken. Voel je je er wel goed bij? Dat je ze op die manier hebt aangesproken?
Beschrijver: Raïf geeft antwoord op de vraag van Rob. Ondertussen komt een sticker van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".
Raïf: Ja, hij wist dat hij fout zat. Dat heeft hij ook toegegeven. Daar ben ik blij mee.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Rob.
Rob: De vaardigheden die ik ook heb, brengen we graag over op de jongens. Ook de communicatieve vaardigheden, het de-escalerend optreden. Vooral in ons vak is dat erg belangrijk.
Beschrijver: We horen nu Raïf. In de volgende scene nemen Raïf en Rob samen een selfie-video op. Raïf neemt het woord. De video komt aan een einde.
Raïf: Het is top samenwerken. Ik kan altijd alles kwijt bij hem. Ook persoonlijke kwesties. Maar ook de opleidingsvragen kan ik bij hem gewoon kwijt over wat ik wil leren. Dan biedt hij de mogelijkheid aan. Eventueel als hij het niet kan doen dan een andere collega.
Dit was een kijkje in ons beroep. Hopelijk tot snel.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Handhaver Toezicht en Veiligheid Openbare Ruimte (domein I)". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "houdt toezicht en surveilleert in openbare ruimtes", "treedt corrigerend op", "geeft voorlichting over voorkomen van criminaliteit", "bevordert de veiligheid en leefbaarheid". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Handhaver Toezicht en Veiligheid Openbare Ruimte (domein I)" met daaronder de benodigde skills: "staat sterk in zijn schoenen", "fysiek fit", "flexibel", "verantwoordelijk". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.