Beschrijver: De video gaat over het beroep "Beveiliger 3". Een student beveiliger 3 spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als beveiliger 3 aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Beveiliger 3". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Rafael en de volgende tekst verschijnt: "Student, Rafael Leidelmeijer". De scene gaat over naar Bas met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Bas Boelhouwer". Ze dragen beiden een beveiligersuniform. In beeld staat het volgende weergeven: "Geeft leiding aan een team van beveiligers."
Rafael neemt een selfie-video op. We horen hem. Bas komt later in beeld. Rafael vertelt in de volgende scene over zijn werkzaamheden voor de camera van SBB. Er worden ondertussen beelden getoond van Rafael en Bas die camerabeelden bekijken, door het pand lopen en een brandslang controleren.
Rafael: We zijn hier vandaag op de Scheveningse Pier. Ik ben met mijn praktijkopleider, Bas.
Je kerntaken zijn het analyseren van de werkvloer. Het aansturen van je beveiligers en het inplannen van de diensten. Wat ik leuk vind aan dit beroep is dat je veel met mensen bezig bent. Je doet wat voor de samenleving, een stukje veiligheid en dienstverlening. Ik vind het leuk om voor mensen klaar te staan.
Beschrijver: Na Rafael gaat het woord naar Bas. In de volgende scene lopen ze samen door het pand. Bas geeft uitleg aan Rafael. Daarna staan ze naast elkaar en geeft Bas feedback over Rafael.
Bas: Ik probeer de studenten werkzaam te maken zoals ik werkzaam ben. En vooral mensenkennis. Ik probeer mensen altijd respectvol te benaderen en daarna respect terug te krijgen. Dat probeer ik mijn studenten mee te geven.
Goed aan de collega's uitleggen dat ze goed moeten opletten of alle deuren dadelijk ook dicht zijn met de brand- en sluitrondes.
Je hoeft hem maar iets aan te reiken en hij pakt het gelijk op. Ik heb weinig woorden nodig om Rafael dit vak echt aan te leren.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Rafael.
Rafael: Dit is een serieuze baan. Serieuze werkzaamheden waar je mee bezig bent maar een dolletje hoort erbij om de stress te laten vallen af en toe.
Beschrijver: Bas komt nu aan het woord.
Bas: Ik vind een stukje zelfbeheersing heel belangrijk. Daar train ik ook de studenten in. Probeer respectvol tegenover mensen te zijn zodat mensen rustig worden.
Beschrijver: Rafael spreekt door zijn portofoon. Daarna vertelt hij over de benodigde kwaliteiten. De video gaat daarna naar een afsluiting toe.
Rafael: Porto-1 voor Porto-4, over.
Wat je in huis moet hebben als coördinator is: je moet goed met mensen kunnen omgaan, een stukje mensenkennis. En je moet preventief en repressief kunnen handelen.
Wij zijn het visitekaartje en we zijn er voor de veiligheid. Wij proberen mensen zich veilig te laten voelen. We proberen niet mensen bang te maken, dat totaal niet.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Beveiliger 3". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "beveiligt mensen, gebouwen en materialen", "voert surveillance en controles uit", "stuurt collega's aan", "treedt op als dat nodig is", "biedt hulp", "is een extra wakend oog". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Beveiliger 3" met daaronder de benodigde skills: "waakzaam en betrouwbaar", "gedisciplineerd", "beslissend en handelend", "moedig en drukbestendig", "samenwerkend en leidinggevend", "sociaal en netjes". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.