Beschrijver: De video gaat over het beroep "Aankomend medewerker grondoptreden". Een student aankomend medewerker grondoptreden spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als aankomend medewerker grondoptreden aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Aankomend medewerker grondoptreden". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Joël en de volgende tekst verschijnt: "Student, Joël Veldman". De scene gaat over naar Bram met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Bram Noorlandt". Ze dragen beiden militaire kleding en staan in het veld. Op de achtergrond staat een legertent. In beeld staat het volgende weergeven: "Wordt voorbereid op zijn toekomstige rol als militair bij een krijgsmachtdeel." Er staan verschillende zeecontainers in het veld. Op de locatie staat een legervrachtwagen en er zijn meerdere militairen aanwezig.
Als eerste horen we Joël in een selfie-video. Hij ligt op de grond met een geweer in de hand. In de volgende scene staat hij voor de camera van SBB en praat hij door zijn walkietalkie met een collega.
Joël: Ik ben Joël Veldman en we zijn nu de AAW-oefening aan het doen. Ik volg de opleiding Aankomend Medewerker Grondoptreden bij Defensie. Tijdens deze opleiding richten we checkpoints in voor een veilige compound waarin we veilig kunnen leven, eten, drinken en voor jezelf kunt zorgen.
Zero, hier de gate. Over.
Beschrijver: We horen nu de reactie van de collega door de walkietalkie.
Collega: Gate hier. Over.
Beschrijver: Het woord gaat over naar Bram. Ondertussen loopt Joël in de video in legeruitrusting en met geweer over de locatie.
Bram: Ik ben Bram Noorlandt. Eerste luitenant bij het Korps Mariniers. Als Korps Mariniers staan we gereed voor inzet in heel de wereld. Voor onder andere civiele bijstand maar ook voor operaties die ver van onze landsgrenzen plaatsvinden. Tijdens een stage die je volgt bij het Korps Mariniers proberen we door persoonlijke begeleiding je zo goed mogelijk voor te bereiden. Ten eerste op je examens van de VeVa en ten tweede ook op de mariniersopleiding zelf.
Beschrijver: In de volgende scene spreekt een persoon Joël aan. Terwijl de persoon spreekt wijst hij naar de verte. Joël reageert daarop. Het woord gaat vervolgens over en weer.
Persoon: Mijn buddy staat daar...
Joël: Even rustig. Ze komen eraan.
Persoon: Hoelang duurt dat dan?
Joël: Blijf rustig staan.
Beschrijver: Bram en Joël staan naast elkaar. We horen nu Bram tegen Joël.
Bram: Veldman, je bent bijna anderhalf jaar geleden begonnen met de opleiding. Wat ik gezien heb, is dat we zijn begonnen met het aanleren van de basisvaardigheden. En dat we nu steeds verdergaan met wat complexere operaties.
Beschrijver: Er worden beelden getoond van een groep militairen die samen door het gebied lopen. Joël vult vervolgens Bram aan. De video komt daarna aan een einde.
Joël: Je bent met veel buddy's, maten, en daar ga je mee op oefening. Je bent nooit alleen. Het is veel samenwerken.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Aankomend medewerker grondoptreden". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "bereidt een militaire opdracht voor", "maakt en houdt zichzelf en het materiaal inzetgereed", "richt checkpoints, roadblocks, base-wachten en posten in", "voert sociale- en verkenningspatrouilles uit". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Aankomend medewerker grondoptreden" met daaronder de benodigde skills: "zelfstandig", "gedisciplineerd", "verantwoordelijk", "fysiek sterk". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.