Beschrijver: De video gaat over het beroep "Tandtechnicus prothese". Een student tandtechnicus prothese spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als tandtechnicus prothese aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Tandtechnicus prothese". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Martijn en de volgende tekst verschijnt: "Student, Martijn Steegs". De scene gaat over naar Rick met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Rick Beurskens". In beeld staat het volgende weergeven: "Tandtechnicus prothese maakt gebitsprotheses in een tandtechnisch laboratorium."
Als eerste komt Rick aan het woord.
Rick: Dit is een allround tandtechnisch laboratorium, waar we alle facetten van de tandheelkunde en tandtechniek doen.
Beschrijver: Martijn neemt een selfie-video op. Op de achtergrond zitten zijn collega's. We horen Martijn. In de volgende scene is hij aan het werk.
Martijn: Dit is mijn werkplek en dit zijn mijn collega's.
We gaan hier straks een beetbepaling mee doen. Dan gaan ze in de was aangeven wat waar moet komen in de mond. Ik vind natuur- en scheikunde interessante vakken. Alleen wil ik niet de hele dag stofjes onderzoeken in een laboratorium. Ik wil dingen maken en ik vind het leuk om met patiënten werken.
Beschrijver: In deze scene komt een patiënt binnen. We horen Rick. Ze bekijken ondertussen de mond van de patiënt.
Rick: Meneer, komt u verder. Dan laten wij hem in de mond werken en zeggen we: Als je dat de volgende keer anders doet, werkt dat voor de behandelaar prettiger.
Beschrijver: Martijn neemt het woord over van Rick. Op de beelden noteert Marijn gegevens.
Martijn: Het fijne werk is een van de moeilijke dingen.
Beschrijver: We horen Rick tegen de patiënt. In volgende scene geeft hij feedback over Martijn. Daarna geeft hij uitleg aan Martijn.
Rick: Bijt hem maar eens dicht.
Martijn is op sociaal gebied erg goed. Dat moet je op een protheseafdeling wel zijn. Er wordt met een team gewerkt aan een eindproduct.
Nu is de kunst bij het terugzetten in de mond om precies met deze opening te werken.
Beschrijver: Martijn neemt het woord over van Rick.
Martijn: Als een patiënt komt met een niet mooi verzorgde mond, om daar een mooi gebit van te maken. Dat is wel de uitdaging die wij of ik daarin zie.
Beschrijver: Martijn controleert een tand van de prothese. Rick geeft advies aan Martijn. De video wordt daarna afgesloten.
Rick: De hoektand controleren op de tafel.
Beschrijver: We gaan weer terug naar Martijn.
Martijn: Dat vind ik mooi als ik met Rick meeloop. Dat ik zie hoe blij mensen zijn met hun nieuwe gebit. Dat vind ik mooi om uiteindelijk zelf te mogen doen. Dat ik kan zeggen: dit heb ik voor jou gemaakt.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Tandtechnicus prothese". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "maakt en repareert gebitsprotheses", "doet voorbereidende werkzaamheden", "werkt met CAD-apparatuur", "overlegt met tandheelkundigen", "werkt met patiënten", "controleert en registreert werkzaamheden". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Tandtechnicus prothese" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en deskundig", "sociaal en klantgericht", "precies en kostenbewust", "veilig en hygiënisch", "ondernemend en overtuigend", "sociaal". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.