Beschrijver: De video gaat over het beroep "Opticien". Een student opticien spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als opticien aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Opticien". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Sem en de volgende tekst verschijnt: "Student, Sem Hageman". De scene gaat over naar John met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, John Gooijers". Ze staan in een brillenzaak. Sem is de ogen van een klant aan het meten door middel van een apparaat. In beeld staat het volgende weergeven: "Doet verkoop, oogmetingen en technische werkzaamheden in een brillenzaak."
Als eerste komt Sem aan het woord. Op het apparaat waar Sem mee werkt is het oog van de klant te zien. Er komt vervolgens een bonnetje uit het apparaat. Ze geeft deze aan John.
Sem: Ik ben Sem en ik ben leerling opticien. Ik leer alles over het oog. Hoe het oog in elkaar zit. Ik ga uiteindelijk ook leren meten. Hoe ik een bril moet uitzoeken met de klant. En hoe ik een klant kan adviseren.
Beschrijver: We horen nu John. Ondertussen meet John de oogsterkte van de klant.
John: Ik heb hier het bonnetje van de voormeting. Mooi, dan gaan we meten. Komt u verder. Als opticien ben je bezig met de oogzorg van de klant. We gaan eerst een voormeting doen. We gaan de oogdruk controleren. Daarna gaan we kijken met de gewone oogmeting waar alle sterktes van de ogen op uitkomen. Meten is weten. Daarna gaan we een montuur uitzoeken.
Meneer heeft een voorkeur voor groen dus we gaan nu eerst plus een kwart extra geven. Dus dan draaien we die een kwart naar beneden.
Beschrijver: Na John gaan we over naar Sem. Ondertussen stelt Sem in de video de lenssterktes bij.
Sem: In het begin wist ik natuurlijk nog niet heel veel over de opleiding of over het werk als opticien. Langzamerhand leer je steeds meer. Dat is eigenlijk ook leuker want ik wil steeds meer leren zodat ik meer kan doen.
Beschrijver: We horen nu John feedback geven over Sem. Ondertussen helpt Sem de klant bij het kiezen van een montuur.
John: Ze heeft een heel goede kijk op een montuur uitzoeken voor de klanten. Vaak is het gelijk of de eerste of de tweede die ze pakt. Dan is het pats, gelijk raak.
Beschrijver: Na John komt Sem weer aan het woord.
Sem: Ik vind het moeilijk als ik een bril moet repareren van de klant en als er een risico is dat die breekt.
Beschrijver: John neemt het woord over van Sem. Er worden ondertussen beelden getoond van Sem die bezig is met een reparatie.
John: Bij mijn eigen vader vroeger, heel lang geleden, het eerste wat ik kapot maakte kostte gelijk 300 euro. Maak hem maar stuk. Breek hem maar. Dat klinkt heel gek maar dat is de enige manier om het te doen. Om de ervaring te krijgen en om je over je angst heen te zetten. Er zal ongetwijfeld een keer wat kapot gaan.
Ze doet het leuk en ze pakt het leuk op. Ze is enthousiast. Ik kan alleen maar zeggen: hou dat vast, ga daar lekker mee door en dan komt het vanzelf.
Beschrijver: Na John gaan we terug naar Sem. Ondertussen tonen de beelden hoe Sem een glas aan het slijpen is. In de volgende scene plaatst ze het glas in het montuur.
Sem: Ik ben wel trots als klanten tevreden de deur uitgaan. Dat ze vervolgens een paar weken later terugkomen voor weer een bril omdat ze vinden dat ze goed geholpen zijn.
Dit is hem geworden. Zet hem maar eens op.
Beschrijver: We horen nu de klant. Hij zet de bril op die hij van Sem heeft gekregen.
Klant: Even testen. Ik kan die letters daar ook weer lezen, wat ik net niet kon lezen.
Beschrijver: Sem stelt de klant een vraag waarop hij antwoordt.
Sem: Hoe zit die?
Klant: Hij zit goed.
Beschrijver: Sem komt aan het woord. In de volgende scene neemt ze een selfie-video op samen met de klant. De klant draagt de nieuwe bril.
Sem: Helemaal mooi.
Nou, meneer, u ziet er weer scherp uit. Ziet u ook scherp?
Beschrijver: De klant beantwoordt de vraag van Sem. De video wordt daarna afgesloten.
Klant: Hartstikke. Dankjewel.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Opticien". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "werkt in een brillenwinkel", "adviseert klanten over brillen en lenzen", "voert diverse oogmetingen uit", "bepaalt keuze van glazen", "doet reparaties en monteert brillen", "heeft interesse in modetrends". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Monteur mechatronica" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en nauwkeurig", "betrouwbaar en klantgericht", "ondernemend en commercieel", "leergierig en modebewust", "overtuigend en geduldig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.