Beschrijver: De video gaat over het beroep "Audicien". Een student audicien spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als audicien aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Audicien". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Thomas en de volgende tekst verschijnt: "Student, Thomas Pieterse". De scene gaat over naar Patrick met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Patrick Godschalk". In beeld staat het volgende weergeven: "Onderzoekt de gehoorfunctie en adviseert over de juiste hooroplossing."
Thomas neemt een selfie-video op. Op de achtergrond staat Patrick. We horen Thomas. In de volgende scene stelt hij zichzelf voor aan de camera van SBB.
Thomas: Ik ben Thomas en dit is mijn werkplek. Dit is Patrick, mijn praktijkopleider.
Ik volg de audiciensopleiding aan het DHTA in Utrecht. Ik loop stage in Apeldoorn bij Beter Horen.
Beschrijver: Na Thomas komt Patrick aan het woord. Er worden beelden getoond van Thomas die de oren controleert van een klant.
Patrick: Wij zijn de gehoorspecialist en mensen die hier binnenkomen met een gehoorprobleem willen we zo goed mogelijk helpen en adviseren.
Beschrijver: We gaan terug naar Thomas. In de volgende scene geeft hij uitleg aan de klant. Thomas zit vervolgens achter een computer voert hij de test uit. Op het bureau staat tevens het bordje van SBB met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".
Thomas: De werkzaamheden die ik hier uitvoer zijn het helpen van mensen, het adviseren van mensen met gehoorproblemen. Ik voer otoscopische inspecties uit en kijk naar het beeld van het oor. Of dat goed is of afwijkend is.
Wat ik zo ga doen, ik ga de koptelefoon op uw oren zetten. Dan laat ik een aantal piepjes horen. Op het moment dat u het piepje hoort, graag even drukken op de drukknop.
Beschrijver: Het woord gaat naar Patrick. In de volgende scene geeft hij uitleg aan Thomas. Daarna vertelt hij voer Thomas zijn leertraject.
Patrick: We vinden kwaliteit belangrijk daarom geven we veel aandacht aan de student.
Thomas, het is belangrijk dat je de goede lengte van de receiver pakt en die op het toestel klikt. Hij moet zo goed mogelijk bij de mensen op het oor komen te zitten. Dat hij mooi netjes zit en niet te hoog erboven uitsteekt.
Thomas kwam natuurlijk binnen met weinig kennis. Je ziet door de stageperiode heen hij zich ontwikkelt en dat is prachtig om te zien waar hij nu staat.
Beschrijver: Thomas vult Patrick aan waarop Patrick reageert. De video wordt daarna afgesloten.
Thomas: En wij hebben lol.
Patrick: Klopt.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Audicien". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "adviseert over hoortoestellen", "stelt hoortoestellen af", "geeft tips over preventie", "inspecteert het oor", "onderzoekt gehoorproblemen". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Audicien" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig", "zorgvuldig", "gedisciplineerd", "inlevingsvermogen", "geduldig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.