Beschrijver: De video gaat over het beroep "Technicus service en onderhoud werktuigkundige installaties". Een student technicus service en onderhoud werktuigkundige installaties spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als technicus service en onderhoud werktuigkundige installaties aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Technicus service en onderhoud werktuigkundige installaties". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Arnold en de volgende tekst verschijnt: "Student, Arnold Nieuwerth". De scene gaat over naar Jesse met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Jesse Joppe". Jesse heeft een marine uniform aan. Ze open beiden een onderzeeër op. In beeld staat het volgende weergeven: "De technicus installeert en onderhoudt werktuigkundige installaties."
Arnold neemt als eerste het woord. Er worden beelden getoond van Arnold die een onderdeel vastdraait. Arnold bevindt zich samen met Jesse in de onderzeeër.
Arnold: Je leert van alles. Van verspanen tot draaien, frezen, boren en materiaalbewerking. `
Beschrijver: Na Arnold komt Jesse aan het woord. In de volgende scene draait hij een onderdeel open en geeft hij Arnold uitleg.
Jesse: Wij zijn vandaag in de boegbuiskamer van de ZM Bruinvis. Arnold doet correctief en preventief onderhoud aan technische installaties aan boord. Arnold doet het prima. Hij heeft nog een lange weg te gaan, maar hij is zeker goed op weg. Zijn technisch inzicht is ruim voldoende om hier in de toekomst te komen werken.
Er zit geen bovenlader, hè? Als je dit op zee doet dan komt er zeewater binnen.
Beschrijver: We gaan terug naar Arnold.
Arnold: Bij de opleiding werktuigbouwkunde moet je technisch inzicht hebben. Je moet je koppie erbij houden. Je moet storingen verhelpen. Je moet links maken tussen storingen. En technisch inzicht hebben om dingen op je eigen manier op te lossen.
Beschrijver: Jesse neemt het woord over van Arnold. Op de beelden bekijken ze ondertussen een onderdeel van de onderzeeër met een zaklamp. In de volgende scene geeft hij uitleg aan Arnold.
Jesse: Onderzeedienst is binnen de marine een apart clubje. Toen ik hier kwam, sprak dit onderdeel het meest tot mijn verbeelding. Je moet verstand hebben van techniek. Je moet goed met mensen kunnen omgaan. Je vaart met een kleine club in een boot.
Nee, nee. Bovendeksel.
Beschrijver: Arnold wijst naar een onderdeel. We horen nu Arnold. Arnold vertelt vervolgens over zijn ervaringen. Er worden ondertussen beelden getoond van Arnold die door de periscoop kijkt van de onderzeeër.
Arnold: Die? Oh ja, natuurlijk.
Jesse ondersteunt mij in zo'n beetje alles wat ik doe. Ik vergaar kennis en met vragen kan ik altijd bij hem terecht. Hij heeft uitzonderlijk veel kennis over de onderzeedienst. Dus hij kan me er alles over vertellen. Na mijn opleiding kun je zowel met de hand werken. Dus verspanen, materiaalbewerking, ontwerpen. Je kan ook bedrijfstechnisch, administratief op een bureau terecht komen. Dus heel breed. Je moet gek zijn op het werken met je handen. Dat moet je mooi vinden. Meestal zitten er mensen die liever met de handen werken dan met het hoofd. Zo'n type persoon moet je wel zijn.
Beschrijver: Jesse staat naast Arnold en stelt hem vragen.
Jesse: Alles weer gecheckt? Geen bijzonderheden? Kunnen we weer veilig onder water.
Beschrijver: Na Jesse horen we Arnold. De video wordt daarna afgesloten.
Arnold: Nu een bakkie koffie.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Technicus service en onderhoud werktuigkundige installaties". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "inspecteert apparatuur, installaties en systemen", "doet onderhoudswerk", "verhelpt (complexe) storingen", "demonteert, herstelt en monteert", "doet metingen en tests", "rapporteert werkzaamheden". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Technicus service en onderhoud werktuigkundige installaties" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en technisch", "taakgericht en georganiseerd", "volhardend", "ondernemend", "samenwerkend en begeleidend", "geconcentreerd en gedisciplineerd". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.