Beschrijver: De video gaat over het beroep "Technicus Industriële Koude- en Klimaatsystemen". Een student technicus industriële koude- en klimaatsystemen spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als technicus industriële koude- en klimaatsystemen aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Technicus Industriële Koude- en Klimaatsystemen". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Ruud en de volgende tekst verschijnt: "Student, Ruud Hopstaken". De scene gaat over naar Jurgen met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Jurgen van Amelsfoort". In beeld staat het volgende weergeven: "Voert technische werkzaamheden uit aan bijvoorbeeld airconditioning en warmtepompsystemen."
Als eerst neemt Ruud het woord.
Ruud: Ik werk bij GUTS installatietechniek in Boxtel. Wij staan hier in een technische ruimte. Waar wij onder andere onderhoud uitvoeren bij luchtbehandelingskasten.
Beschrijver: In de volgende scene geeft Jurgen uitleg aan Ruud. Jurgen heeft een filter vast. Daarna vertelt hij over de werkzaamheden. Ondertussen installeert Ruud in de video de filter.
Jurgen: We gaan dadelijk de filters er in zetten, Ruud. Goed opletten. Niet zo er in, hè, geen hangende zakken.
De stagiaires zijn met name werkzaam in de klimaatinstallaties. Dat wil zeggen, split units, airconditioning, luchtbehandelingsinstallaties en CV-ketels. Hier heb je verschillende technische ruimtes die zich binnen het gebouw verspreiden bij ons. Er zijn ook genoeg kleinere klussen. Dus dan heb je meerdere klanten op één dag. Dan ben je op het ene moment in Eindhoven en het andere moment rijd je door naar Boxtel. Dan heb je daar nog een klant. Er zijn dagen bij dat je zo vier of vijf klanten af kunt rijden.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Ruud. Er worden beelden getoond van Ruud en Jurgen die samen een installatie bekijken.
Ruud: Ik vind de afwisseling tussen verschillende werkzaamheden heel erg leuk om te doen. Je hebt niet een bepaalde kant van het vak wat je alleen maar leert. Heel het vak, van onderhoud tot aan storingen, dat is gewoon heel afwisselend.
Beschrijver: In deze scene geeft Jurgen uitleg over de filterzakken.
Jurgen: Zorg dat ze niet klem zitten onder de beugel. Nog even een keer checken of ze goed vastzitten.
Beschrijver: Na Jurgen gaat het woord terug naar Ruud.
Ruud: Je hebt een aanspreekpunt als leerlingmonteur of als stagiaire. Als ik het niet weet of ik kom er niet uit, dan heb je iemand die je telefonisch kan helpen of ondersteunen.
Beschrijver: Jurgen vult Ruud verder aan.
Jurgen: En ben ik in de gelegenheid dat het niet te ver rijden is, dan spring ik in mijn auto en dan ga ik ter plekke meekijken.
Beschrijver: Ruud neemt een selfie-video op in een installatieruimte. Op de achtergrond bevinden zich verschillende leidingen en kranen. Na Ruud gaat de video naar een afsluiting toe.
Ruud: Dit was mijn werkdag.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Technicus Industriële Koude- en Klimaatsystemen". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "bereidt de werkzaamheden voor en plaatst onderdelen", "demonteert componenten en leidingsystemen van koude- en klimaatsystemen", "analyseert en verhelpt storingen in complexe koude- en klimaatsystemen", "stelt koude- en klimaatsystemen in bedrijf". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Technicus Industriële Koude- en Klimaatsystemen" met daaronder de benodigde skills: "overtuigend", "techneut", "verantwoordelijk", "zelfstandig", "secuur". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.