Beschrijver: De video gaat over het beroep "Technicus elektrotechnische industriële systemen en installaties". Een student technicus elektrotechnische industriële systemen en installaties spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als technicus elektrotechnische industriële systemen en installaties aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Technicus elektrotechnische industriële systemen en installaties". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Jari en de volgende tekst verschijnt: "Student, Jari Kimenai". De scene gaat over naar Eric met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Eric van Gestel". Eric vouwt een tekening uit en geeft uitleg aan Jari. In beeld staat het volgende weergeven: "De technicus installeert en onderhoudt grote installaties op locatie van de klant."
Als eerste komt Eric aan het woord.
Eric: Die blauwe lijn heeft de tekenaar niet afgedrukt. We moeten dit overnemen anders weet je hier niet waar het kabeltracé loopt.
Beschrijver: Na Eric komt Jari aan het woord. Ondertussen worden er beelden getoond van Jari die de spanning meet van diverse aansluitingen in een paneel.
Jari: De eigenschappen die handig zijn is dat je rustig blijft. Gewoon goed naar je werk kijkt van wat je moet doen. En dat je gewoon precies werkt.
Beschrijver: Eric komt nu aan het woord. In de volgende scene staan Eric, Jari en nog een collega bij diverse elektrotechnische kasten. Eric stelt een vraag aan Jari waarop Jari antwoordt. Jari vertelt daarna over zijn beroep.
Eric: Iedereen begint onderaan de ladder. Je start met niveau 2. Als je dat hebt voltooid, ben je hulpmonteur. Dan kun je niveau 3 en 4 doen. Niveau 4 is technicus.
Kan het zijn dat ik een planning mis? Klopt, ik heb hem wel gemaakt. Wil je die aan mij doorsturen?
Jari: Ja, dat zal ik regelen.
Als technicus ben je net wat verder dan een eerste monteur. Je bent dan vak-gespecialiseerd. Je bent meer met de planning bezig, dat het project goed loopt.
Beschrijver: In deze scene bekijken Eric en Jari een schema. Jari stelt een vraag aan Eric waarop Eric reageert. Het woord gaat vervolgens over en weer. Eric neemt daarna het woord.
Jari: Hoe kan ik dit het beste doen?
Eric: Deze wijziging?
Jari: Ja.
Eric: Die moet je rechtstreeks met de engineer bespreken.
De mensen hier in het bedrijf zijn bijvoorbeeld met panelenbouw bezig maar ook op locatie bij klanten.
Beschrijver: Jari vertelt over zijn werkervaring.
Jari: Het moeilijke was in het begin dat je je werk goed georganiseerd hebt.
Beschrijver: Eric staat met een formulier naast Jari. We horen hem tegen Jari. We horen dan Jari en daarna weer Eric. In de daaropvolgende scene vertelt Eric verder over zijn beroep.
Eric: Ik denk dat je eind deze week klaar bent.
Jari: Ja, ik zal eind van de week klaar zijn.
Eric: Dan zijn we nog op tijd.
Wat ik mooi vind aan het vak is dat we projectmatig werken. Elk project heeft een kop en een staart. Het is nooit hetzelfde. Collega's zijn enthousiast. Hij brengt meer dan we momenteel van hem verwachten.
Beschrijver: Jari neemt een selfie-video op samen met zijn collega's. We horen eerst zijn collega's en daarna Jari. De video wordt daarna afgesloten.
Collega's: Lekker aan het bouwen.
Jari: Toppie, het gaat prima.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Technicus elektrotechnische industriële systemen en installaties". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "installeert elektrotechnische installaties", "monteert en controleert onderdelen", "bereidt zijn werk goed voor", "legt bekabeling en leidingwerk aan", "verhelpt storingen", "volgt goed de procedures". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Technicus elektrotechnische industriële systemen en installaties" met daaronder de benodigde skills: "deskundig en zorgvuldig", "elektrotechnisch inzicht", "samenwerkend", "nauwkeurig en oplettend", "stressbestendig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.