Beschrijver: De video gaat over het beroep "Technicus elektrotechniek". Een student technicus elektrotechniek spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als technicus elektrotechniek aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Technicus elektrotechniek". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Niels en de volgende tekst verschijnt: "Student, Niels Veentjer". De scene gaat over naar Henny met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Henny Timmermans". Ze hebben beiden veiligheidskleding aan. Niels is bezig in een elektriciteitskast. In beeld staat het volgende weergeven: "Maakt apparatuur die er voor zorgt dat verkeerslichten en bruggen goed werken."
Als eerste komt Niels aan het woord. Hij staat naast Henny. Ondertussen worden er beelden getoond van Niels die de bedrading aansluit.
Niels: We zijn hier op de afdeling tijdelijke verkeersregelinstallaties. Wij prepareren tijdelijke VRI-automaten en alles wat daarbij hoort om te zorgen dat in een tijdelijke werksituatie ook stoplichten, of verkeerslichten, kunnen branden.
Beschrijver: Henny reageert op Niels.
Henny: Geen stoplichten, Niels. Het zijn verkeerslichten.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Niels. In de video is een knipperend verkeerslicht te zien. Niels controleert het licht.
Niels: Ik volg momenteel de opleiding servicetechnicus. Ik heb in de voorgaande jaren veel basis elektrotechniek gehad. Nu de laatste fase van mijn opleiding is meer specialisatie. Dan ga ik bezig zijn met programmeren en sensortechniek. Ga ik wat dieper in op de wet- en regelgeving.
Beschrijver: Na Niels horen we Henny.
Henny: We werken niet alleen met onze handen maar ook met nieuwe technieken. Je hebt in deze opleiding zeker analytisch denkvermogen nodig.
Beschrijver: Henny en Niels zijn samen aan het werk. Ze controleren de bekabeling. Ondertussen horen we Niels spreken.
Niels: Mijn werk is het opbouwen en onderhouden van verkeersregelautomaten. En de kasten daarvoor. Daarnaast controleer ik ook de kabel en de verlichting. Eigenlijk moet alles zo gereed zijn dat het simpel met monteurs mee kan en geplaatst kan worden en dat het dan werkt zoals het hoort te werken.
Beschrijver: Niels en Henny testen samen een verkeerslicht. We horen eerst Niels en daarna Henny.
Niels: Komt die. Eerst groen. Oranje. En rood.
Henny: We hebben geconstateerd dat ze allemaal branden.
Niels doet het goed. Natuurlijk doet Niels het goed. Hij is heel inventief en heeft zelf iets ontworpen waar we de smartphone voor nodig hebben.
Beschrijver: Na Henny komt Niels aan het woord. In de volgende scene neemt Niels samen met Henny een selfie-video op. We horen eerst Niels en daarna Henny. De video gaat daarna naar een einde.
Niels: We hebben daar een meetapparaat staan. Die kan maar tot een bepaald aantal kabels meten. Dus daarvoor heb ik een adapter gemaakt en geprogrammeerd. Dat die meerdere kabels aan kan. Hij is ook te sturen vanaf de telefoon. Dat vond ik wel knap van mezelf.
Bij de volgende verkeersregelinstallatie staat mijn licht altijd op groen.
Henny: Kijk, de jeugd van tegenwoordig.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Technicus elektrotechniek". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "ontwerpt elektriciteitsnetten", "onderhoudt elektriciteitsnetten", "stelt het distributienetwerk in werking", "voert projectmanagement uit". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Technicus elektrotechniek" met daaronder de benodigde skills: "technisch en vakkundig", "taakgericht en nauwkeurig", "gedisciplineerd", "samenwerkend en begeleidend", "georganiseerd", "verantwoordelijk". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.