Technicus elektrotechniek

Als technicus elektrotechniek werk je aan complexer elektriciteitsknooppunten. Denk aan de elektriciteitsvoorziening van hele woonwijken of industriegebieden. 

Opleiding niveau
Niveau 4
Opleiding duur
3-4 jaar
Leerweg
bol, bbl
Profiel
Produceren, installeren en energie (techniek)
Richting
Technische installaties en systemen
Code
25276

Opleiding

Je leert algemene elektriciteitsleer en hoe distributienetten worden aangelegd en onderhouden. Je leert kabels aan te leggen en werken met tekeningen en voorschriften. Ook leer je schakelplannen op te zetten. Als er storingen zijn, weet jij straks hoe je de oorzaak kunt opsporen en hoe je de storing kunt verhelpen. Dit werk moet zorgvuldig gebeuren, dus veiligheid is een groot onderdeel van de opleiding. Daarnaast leer je hoe je het beste leiding kunt geven.

 

De vakken Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap horen standaard bij deze opleiding en je kunt vaak nog extra keuzedelen kiezen om je verder te specialiseren.

Studie in cijfers

Studenten­tevredenheid 7,2
Landelijk rapportcijfer
Geslaagde studenten 81%
Landelijk percentage in het afgelopen schooljaar

Studie in cijfers

Leerweg:
Kans op leerbaan Goed
Landelijk in dit vakgebied

Descriptief transcript

"Praktijkleren_ Technicus Elektrotechniek"

Beschrijver: De video gaat over het beroep "Technicus elektrotechniek". Een student technicus elektrotechniek spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als technicus elektrotechniek aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.

De video begint met centraal in beeld de titel: "Technicus elektrotechniek". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Niels en de volgende tekst verschijnt: "Student, Niels Veentjer". De scene gaat over naar Henny met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Henny Timmermans". Ze hebben beiden veiligheidskleding aan. Niels is bezig in een elektriciteitskast. In beeld staat het volgende weergeven: "Maakt apparatuur die er voor zorgt dat verkeerslichten en bruggen goed werken."

Als eerste komt Niels aan het woord. Hij staat naast Henny. Ondertussen worden er beelden getoond van Niels die de bedrading aansluit.

Niels: We zijn hier op de afdeling tijdelijke verkeersregelinstallaties. Wij prepareren tijdelijke VRI-automaten en alles wat daarbij hoort om te zorgen dat in een tijdelijke werksituatie ook stoplichten, of verkeerslichten, kunnen branden.

Beschrijver: Henny reageert op Niels.

Henny: Geen stoplichten, Niels. Het zijn verkeerslichten.

Beschrijver: Het woord gaat terug naar Niels. In de video is een knipperend verkeerslicht te zien. Niels controleert het licht.

Niels: Ik volg momenteel de opleiding servicetechnicus. Ik heb in de voorgaande jaren veel basis elektrotechniek gehad. Nu de laatste fase van mijn opleiding is meer specialisatie. Dan ga ik bezig zijn met programmeren en sensortechniek. Ga ik wat dieper in op de wet- en regelgeving.

Beschrijver: Na Niels horen we Henny.

Henny: We werken niet alleen met onze handen maar ook met nieuwe technieken. Je hebt in deze opleiding zeker analytisch denkvermogen nodig.

Beschrijver: Henny en Niels zijn samen aan het werk. Ze controleren de bekabeling. Ondertussen horen we Niels spreken.

Niels: Mijn werk is het opbouwen en onderhouden van verkeersregelautomaten. En de kasten daarvoor. Daarnaast controleer ik ook de kabel en de verlichting. Eigenlijk moet alles zo gereed zijn dat het simpel met monteurs mee kan en geplaatst kan worden en dat het dan werkt zoals het hoort te werken.

Beschrijver: Niels en Henny testen samen een verkeerslicht. We horen eerst Niels en daarna Henny.

Niels: Komt die. Eerst groen. Oranje. En rood.

Henny: We hebben geconstateerd dat ze allemaal branden.

Niels doet het goed. Natuurlijk doet Niels het goed. Hij is heel inventief en heeft zelf iets ontworpen waar we de smartphone voor nodig hebben.

Beschrijver: Na Henny komt Niels aan het woord. In de volgende scene neemt Niels samen met Henny een selfie-video op. We horen eerst Niels en daarna Henny. De video gaat daarna naar een einde.

Niels: We hebben daar een meetapparaat staan. Die kan maar tot een bepaald aantal kabels meten. Dus daarvoor heb ik een adapter gemaakt en geprogrammeerd. Dat die meerdere kabels aan kan. Hij is ook te sturen vanaf de telefoon. Dat vond ik wel knap van mezelf.

Bij de volgende verkeersregelinstallatie staat mijn licht altijd op groen.

Henny: Kijk, de jeugd van tegenwoordig.

Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Technicus elektrotechniek". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "ontwerpt elektriciteitsnetten", "onderhoudt elektriciteitsnetten", "stelt het distributienetwerk in werking", "voert projectmanagement uit". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Technicus elektrotechniek" met daaronder de benodigde skills: "technisch en vakkundig", "taakgericht en nauwkeurig", "gedisciplineerd", "samenwerkend en begeleidend", "georganiseerd", "verantwoordelijk". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.

Beroep

Je werkt aan nieuwe en bestaande stations voor het verdelen van elektriciteit en de hieraan gekoppelde distributienetten. Je bent verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud van nieuwe en bestaande stations voor elektriciteitsdistributie en de hieraan gekoppelde distributienetten. Belangrijk werk dus. Je maakt bijvoorbeeld besturingskasten en schakelpanelen. Je stelt vaak complexe producten samen die je heel precies installeert, afstelt en test. 

 

Studie in cijfers

Leerweg:
Baankans (op dit moment) 8 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Baankans (op dit moment) 8 Na je opleiding
Landelijk in jouw vakgebied, na je opleiding
Startsalaris €21
Landelijk gemiddeld bruto uurloon Lees meer over studie in cijfers
Afgestudeerden met werk 100%
Landelijk percentage studenten dat 1,5 jaar na behalen van het diploma werk heeft Lees meer over studie in cijfers

Check de toekomst van deze sector

  1. 1

    Wat speelt er in de sector?

    Of het nu gaat over straten, bruggen, wegen, treinrails, windmolens, dijken, kanalen, zonnepanelen of laadpalen; goede infrastructuur is superbelangrijk voor ons land. Nu, maar zeker ook in de toekomst. Dankzij de infra komen we veilig en snel van a naar b. En in de infra is altijd genoeg te doen.

  2. 2

    Hoe ontwikkelt dit beroep zich?

    Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Dat merk je in dat wat we maken, zoals energie neutrale snelwegen, windmolenparken en laadpalen voor elektrische auto’s. Maar ook in de manier waarop we werken. Want door gebruik te maken van de nieuwste technieken zorgen we dat we steeds slimmer kunnen doen. Bijvoorbeeld door de inzet van een straatrobot, die de stratenmaker ondersteunt bij het werk. Of door te werken met 3D modellen waardoor een grondwerker tijdens het graven in de kraan tot op de centimeter nauwkeurig op een scherm in de cabine kan zien waar gegraven moet worden.

  3. 3

    Wat betekent dat voor jou?

    Als je houdt van samen met een team werken in de buitenlucht aan verschillende projecten, dan is de infra echt iets voor jou. In de toekomst zullen de machines waarmee je werkt steeds vaker elektrisch zijn. En maak je meer en meer gebruik van slimme digitale oplossingen. Omdat die technieken steeds veranderen is het belangrijk dat je blijft bijleren. Dat er genoeg werk is, dat is zeker, want in de infra bouw je mee aan je eigen toekomst en die van Nederland.