Beschrijver: De video gaat over het beroep "Systeemontwerper koude- en klimaatsystemen". Een student systeemontwerper koude- en klimaatsystemen spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als systeemontwerper koude- en klimaatsystemen aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Systeemontwerper koude- en klimaatsystemen". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Pieter en de volgende tekst verschijnt: "Student, Pieter Kootstra". De scene gaat over naar Chris met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Chris Muller". In beeld staat het volgende weergeven: "Ontwerpt (industriële) koude- en klimaatsystemen, zoals airconditioning en warmtepompsystemen." Er worden ondertussen beelden getoond van Pieter die aan het werk is achter een computer in een ontwerpprogramma.
Als eerste komt Pieter aan het woord. Er worden beelden getoond van Pieter en Chris die op locatie een installatie bekijken. Ze dragen een veiligheidsbril, gehoorbescherming en handschoenen. In de volgende scene zit Pieter samen met Chris aan tafel een tekening te bespreken.
Pieter: Ik ben Pieter Kootstra. Ik volg de opleiding systeemontwerper koude-en klimaatsystemen. Ik loop stage bij ENGIE Refrigeration in Emmeloord. Dat is een bedrijf dat veel doet in koude- en luchttechnieken. Mijn werkzaamheden bestaan uit het ontwerpen van een systeem, controleren van de tekeningen, controleren van het systeem zoals die gebouwd wordt.
Ga ik nog wel eerst even die nieuwe tekening opzoeken.
Beschrijver: We horen nu Chris. In de volgende scene vertelt hij over de werkzaamheden van Pieter.
Chris: Deze gebruiker zit er op. Hier zit nog een gebruiker op en die zit er op. Hier kan die afgetakt worden.
Pieter, gaat naar aanleiding van de offerte, een bestek, een ontwerp bepalen voor het koude of het klimaatsysteem.
Beschrijver: Pieter geeft feedback over Chris. In de volgende scene bevindt de camera zich in een kast. Pieter zet in de video een klapper in de kast.
Pieter: Met Chris is het hartstikke leuk werken. Qua begeleiding is het hartstikke leuk. De manier van begeleiden vind ik ook prettig. De eerste stap wat je gaat doen is in overleg gaan met de projectleider van: wat is er verkocht? En wat wil de klant? Aan de hand daarvan ga je een ontwerp samenstellen.
Helemaal goed. Toch even veranderen.
Beschrijver: Na Pieter neemt Chris het woord.
Chris: De mensen die wij opleiden, die bij ons komen, dus die beginnen, die moeten de ruimte krijgen om zich te ontplooien. Dus je moet ook calculeren dat mensen fouten mogen maken. Dus laat ze er zelf over nadenken en kijken met hun kennis wat ze in de opleiding meekrijgen om daar gestalte aan te geven in het ontwerp.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Pieter.
Pieter: Het moeilijkste of het meest lastige is eigenlijk: hoe selecteer ik mijn componenten? En waar haal ik de goede informatie vandaan? Dat is wat het moeilijkste van het hele verhaal is.
Beschrijver: Na Pieter gaat het woord naar Chris. Ondertussen bekijken ze op de beelden een ontwerptekening.
Chris: Altijd weer iets nieuws bedenken. Ontwikkelingen die doorgaan. En kijken of je daar handen en voeten aan kan geven. Het altijd weer naar een hoger plan tillen, is altijd weer een uitdaging.
Beschrijver: We horen nu Pieter tegen Chris. Na zijn verhaal gaat de video naar een afsluiting toe.
Pieter: Ik zou Chris willen bedanken voor de steun tijdens de stage. En alle kennis die hij mij heeft aangereikt.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Systeemontwerper koude- en klimaatsystemen". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "berekent (industriële) koude- en klimaatsystemen", "maakt ontwerp voor (industriële) koude- en klimaatsystemen", "onderhoudt contact met derden en rondt werkzaamheden af", "stelt offerte op", "verzamelt ontwerpgegevens". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Systeemontwerper koude- en klimaatsystemen" met daaronder de benodigde skills: "nauwkeurig", "technisch inzicht", "zelfstandig", "beheerst de koudetechnische vaktaal". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.