Beschrijver: De video gaat over het beroep "Eerste monteur service en onderhoud elektrotechniek en instrumentatie". Een student eerste monteur service en onderhoud elektrotechniek en instrumentatie spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als eerste monteur service en onderhoud elektrotechniek en instrumentatie aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Eerste monteur service en onderhoud elektrotechniek en instrumentatie". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Vitaliy en de volgende tekst verschijnt: "Student, Vitaliy Lohinov". De scene gaat over naar Wilfried met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Wilfried Gerts". In beeld staat het volgende weergeven: "Werkt aan het elektrotechnische, meet- en regeltechnische deel van apparatuur, installaties en systemen."
Als eerste komt Vitaliy aan het woord.
Vitaliy: Ik volg de opleiding eerste monteur service en onderhoud elektrotechniek en instrumentatie. Ik loop stage bij Kone roltrappen en liften. Mijn werkzaamheden zijn het inspecteren van liftinstallaties, kleine reparaties, onderhouden van liftinstallaties en storingen verhelpen.
Beschrijver: In deze scene lopen ze beiden met een gereedschapskoffer naar een lift. We horen Wilfried. In een volgende scene bekijken ze of niemand zich meer in de lift bevindt. Daarna vertelt hij over zijn werkzaamheden.
Wilfried: Even koekeloeren.
Ik ben field support technician bij Kone liften en roltrappen. Kone is een bedrijf dat liften, roltrappen en automatische deuren levert. Daarbij hebben we ook nog een divisie gevelonderhoudsinstallaties. Dus alles wat open en dicht en op en neer kan leveren en onderhouden we.
We willen eerst weten of hij leeg is. Dus geven we hem een commando en dan kijken we of er niemand in zit.
De werkzaamheden die wij doen, dat is in te schalen in een variëteit van onderhoud en storingen. Dus als een lift stilgevallen is door wat voor reden dan ook, dan is het aan ons om de storing op te zoeken en op te lossen.
Beschrijver: Na Wilfried gaat het woord naar Vitaliy. Ondertussen worden er beelden getoond van Wilfried en Vitaliy dat ze de lift inspecteren.
Vitaliy: Je kan opgeroepen worden, 24/7, in de hele periode. En dan moet je soms opsluitingen verhelpen. Of het herstellen van storingen. En eventueel kleine reparaties.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Wilfried. Op de beelden repareren Vitaliy en Wilfried de lift.
Wilfried: De eerste vijf weken hebben we er inmiddels op zitten en het gaat hartstikke lekker. Goede collega en een gezellige collega. Volgens mij zit het met de kennis ook wel in orde.
Beschrijver: We gaan terug naar Vitaliy.
Vitaliy: Ik ben blij dat hij mijn praktijkopleider is.
Beschrijver: De scene gaat terug naar de reparatie van de lift. We horen Wilfried. De video gaat vervolgens naar een einde.
Wilfried: De storing is opgelost. We ruimen op.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Eerste monteur service en onderhoud elektrotechniek en instrumentatie". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "inspecteert apparatuur, installaties en systemen", "optimaliseert en verhelpt storingen", "demonteert, bewerkt, herstelt en monteert componenten", "lokaliseert (enkelvoudige) elektrotechnische storingen". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Eerste monteur service en onderhoud elektrotechniek en instrumentatie" met daaronder de benodigde skills: "technisch", "flexibel", "zelfverzekerd", "proactief", "verantwoordelijk", "analytisch". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.