Beschrijver: De video gaat over het beroep "Airco/warmtepompmonteur". Een student airco/warmtepompmonteur spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als airco/warmtepompmonteur aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Airco/warmtepompmonteur". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Tom en de volgende tekst verschijnt: "Student, Tom Bogers". De scene gaat over naar Raymond met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Raymond van Dongen". In beeld staat het volgende weergeven: "Voert technische werkzaamheden uit aan verschillende koelsystemen zoals airconditioning." Ondertussen worden er beelden getoond van Tom en Raymond die aan het werk zijn bij een technisch systeem.
Als eerste neemt Tom het woord. Ondertussen voert Tom metingen uit bij een technisch systeem. In de volgende scène vraagt Tom om feedback aan Raymond. Raymond reageert vervolgens.
Tom: Momenteel ben ik bezig met de opleiding airco- en warmtepompmonteur. Ik loop stage bij Van Berkum, een bedrijf die vooral airco’s installeert, onderhoud doet aan airco's, eventueel elektro. Op dit moment is mijn rol vooral om de handelingen te leren om een airco te kunnen plaatsen. Vooral heel erg goed op te letten wat mijn mentor, leermeester, laat zien.
Ik heb hem zo aangesloten maar ik vind de druk zo wel hoog. Is dat zo goed?
Raymond: Ja, je hebt hem goed aangesloten. De druk is nu nog hoog. Zodra de machine dadelijk aanslaat, dat zul je ook zien, dat die druk ook een stuk gaat zakken.
Beschrijver: In de volgende scène vervolgt Tom zijn verhaal over zijn werk.
Tom: Met de voorbereidingen voor het systeem voor mij op dit moment is het vooral dat ik de werkzaamheden moet doen om mijn collega’s probeer te helpen met hun werkzaamheden. Zoals gaten boren, eventueel wat beugels ophangen.
Beschrijver: Na Tom gaat het woord naar Raymond.
Raymond: Het is het voorbereiden van het project. Het aanleggen van het systeem. Het controleren van het systeem. Het in bedrijf nemen van het systeem.
Beschrijver: De camera is geplaatst op een systeem. Raymond en Tom zijn in beeld. We horen Raymond.
Raymond: De storing is verholpen. We kunnen het weer dichtmaken.
Beschrijver: Tom reageert op Raymond. In de volgende scene vertelt Tom over zijn beroep.
Tom: Mooi.
Het is heel veel puzzelen ook wat betreft van, hoe kom je ergens waar je moet zijn met sowieso je apparatuur? Gaten boren, beugels ophangen, de airco installeren, waar mag je hem hangen? Waar kan die hangen?
Beschrijver: Raymond geeft nu feedback over Tom. De video komt daarna aan een einde.
Raymond: Ik moet toch wel zeggen: hij kijkt toch vooruit en dat is wel heel belangrijk omdat je toch moet weten wat om de hoek zich afspeelt of wat je tegen gaat komen. Hij houdt daar heel goed rekening mee en dat is prettig.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Airco/warmtepompmonteur". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "bereidt de werkzaamheden voor en plaatst onderdelen", "demonteert componenten en leidingsystemen", "legt leidingsystemen voor koude- en klimaatsystemen aan", "verricht onderhoud en lost storingen op in koelsystemen", "bouwt koeltechnische systemen samen". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Airco/warmtepompmonteur" met daaronder de benodigde skills: "techneut", "flexibel", "verantwoordelijk", "zelfstandig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.