Beschrijver: De video gaat over Een student allround operationeel technicus spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als allround operationeel technicus aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Allround operationeel technicus". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Marco en de volgende tekst verschijnt: "Student, Marco Drijver". De scene gaat over naar Erik met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Erik Bosch". Ze staan beiden in een pand bij een installatie met veiligheidskleding waaronder een helm en een veiligheidsbril. Marco een inspectie uitvoeren met een walkietalkie in de hand. In beeld staat het volgende weergeven: "Bedient en bewaakt procestechnische installaties."
Als eerste komt Erik aan het woord. Hij staat in de controlekamer van de afvalcentrale. emand afval
Erik: Ik ben procesoperator hier bij de afvalcentrale in Alkmaar. Wij zorgen voor de verbranding van restafval, wat er opgehaald wordt door de ophaaldiensten.
Beschrijver: Na Erik begint Marco met vertellen. Terwijl hij vertelt Marco en Erik data op computer.
Marco: De taken van een allround operationeel technicus is het monitoren van het proces en zorgen dat je daardoor storingen kunt achterhalen en probeert op te lossen. Daarnaast ga je het veld in en verhelp je die storingen.
Beschrijver: Erik geeft vervolgens uitleg aan Marco. Daarna geeft hij feedback over Marco.
Erik: Dit kun je dus allemaal vanaf het scherm uitzetten. De rest moeten we in het veld doen.
Marco doet het hartstikke goed. Hij toont echt goede inzet. Hij is leergierig. Ik heb de indruk dat hij het echt leuk vindt hier.
Beschrijver: Marco komt weer aan het woord. Marco en Erik door een pand met veiligheidskleding aan.
Marco: Het leukste vind ik de rondes lopen, lekker het proces bedienen en storingen verhelpen. Elke dag is anders. Het is niet hetzelfde. Elke dag heb je andere storingen. Dat vind ik juist leuk.
Beschrijver: Erik begint vervolgens met spreken.
Erik: Je moet enige mate van stressbestendigheid hebben. Je moet in een teamverband kunnen werken. Maar ook alleen. Je moet zelf beslissingen kunnen nemen.
Beschrijver: Marco vult Erik aan.
Marco: Veiligheid is ook heel belangrijk hier. Je moet zorgen dat je veilig werkt voor jezelf en ook voor anderen.
Beschrijver: Erik neemt het woord over van Marco. Terwijl hij spreekt impressiebeelden van de centrale.
Erik: Het is altijd leuk om te zien dat Marco erg enthousiast is. Daardoor is het leuk om met hem samen te werken.
Beschrijver: Marco komt weer aan het woord. Erik en Marco die een bouwtekening bestuderen.
Marco: Laatst kreeg ik een compliment dat het goed was ...? [00:01:33]. Toen was ik wel trots op mezelf. Ik hoop een vaste aanstelling te kunnen krijgen hier als volledig operator... en mijn werk zo goed mogelijk uit te kunnen voeren.
Beschrijver:In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Allround operationeel technicus". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "bedient en bewaakt (grote) installaties", "begeleidt productiewerkzaamheden", "lost storingen op", "verricht metingen", "doet onderhoudswerk en tests", "houdt projectadministratie bij". De volgende scene geeft weer: "Skills", "allround operationeel technicus" met daaronder de benodigde skills: "technisch en vakkundig", "aandachtig en geconcentreerd", "taakgericht en organiserend", "stressbestendig", "aansturend en beslissend", "gedisciplineerd en veilig", "communicatief". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.