Beschrijver: De video gaat over het beroep "Werkvoorbereider fabricage". Een student werkvoorbereider fabricage spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als werkvoorbereider fabricage aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Werkvoorbereider fabricage". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Pepijn en de volgende tekst verschijnt: "Student, Pepijn Stam". De scene gaat over naar Jens met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Jens Neuteboom". Ze bevinden zich in een magazijn. In beeld staat het volgende weergeven: "Bereidt de werkzaamheden voor bij productiebedrijven: rekenen, tekenen, plannen en organiseren." Op de beelden zitten Pepijn en Jens samen achter een computer.
Als eerste neemt Jens het woord.
Jens: Pneunet is deels engineeringbedrijf en deels uitvoerend bedrijf.
Beschrijver: Na Jens neemt Pepijn het woord. Ondertussen bekijken Jens en Pepijn een formulier samen met de onderdelen die ze op tafel hebben liggen.
Pepijn: Ik ben Pepijn Stam. Ik zit op het Horizon College en volg de opleiding werkvoorbereider fabricage. De ene keer moet ik wat aanpassen hier op de zaak helpen met de bouw van een productielijn of een machine. Of werkvoorbereidend werk: een calculatie of tekening maken.
Beschrijver: Jens houdt een onderdeel vast. Hij stelt een vraag aan Pepijn.
Jens: Heb je hier al een oplossing voor?
Beschrijver: Pepijn geeft antwoord. Hij laat daarbij de constructie zien op het computerscherm.
Pepijn: Die komt direct door die beugel. Die komt bij de uitvoer, hierachter. Daar komt dan weer een beugeltje op.
Beschrijver: Jens neemt het woord over van Pepijn. Daarna gaat de video terug naar het formulier en de onderdelen die ze hebben.
Jens: Het belangrijkste is om de persoon in kwestie in het begin te monitoren.
Beugels. Koker.
Beschrijver: We horen nu Pepijn.
Pepijn: Bouwplaat ook.
Beschrijver: Jens vult aan.
Jens: Sensoren.
Beschrijver: Pepijn neemt nu het woord en vertelt over de werkzaamheden.
Pepijn: Als er een order binnenkomt, gaan we eerst kijken wat we ermee kunnen doen en wat de klant wil. Dan gaan we overleggen of bij een storing kijken we wat er aan de hand is.
Beschrijver: Jens vertelt over de werkzaamheden van Pepijn. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf". In de volgende scene staan Jens en Pepijn bij een machine. We horen Jens tegen Pepijn. Daarna vervolgt hij zijn verhaal over Pepijn.
Jens: Pepijn analyseert zelf ook de situatie bij de klant. Aan de hand daarvan bedenken we een oplossing. We laten hem daarin vrij van, bedenk jij wat.
Dit willen we niet. Als je hier die sensor Kijk, dan valt die ook weg.
Het is fijn als Pepijn zijn vleugels uit kan slaan. Zodat hij ook een stap kan zetten bij een grotere onderneming.
Beschrijver: Het woord gaat nu naar Pepijn. In de volgende scene neemt Pepijn een selfie-video op samen met Jens.
Pepijn: Het leukste vind ik sleutelen en het oplossen van storingen. Zolang de klant tevreden is, ben ik ook tevreden. Dat is altijd het belangrijkste. En dat het, het blijft doen.
Job done, goed resultaat.
Beschrijver: Jens spreekt nu voor de camera van SBB.
Jens: Het is leuk om te zien dat iemand de materie goed oppakt en er mooie dingen mee maakt.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Werkvoorbereider fabricage". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "regelt de materialen en middelen", "maakt (na)calculaties en offertes", "ondersteunt de projectleider", "optimaliseert het productieproces", "stemt af met andere disciplines", "verzamelt projectinformatie". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Werkvoorbereider fabricage" met daaronder de benodigde skills: "adviserend", "technisch", "zelfstandig", "commercieel", "cijfermatig inzicht". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.