Beschrijver: De video gaat over het beroep "Tekenaar werktuigbouw". Een student tekenaar werktuigbouw spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als tekenaar werktuigbouw aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Tekenaar werktuigbouw". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Ties en de volgende tekst verschijnt: "Student, Ties Verreck". De scene gaat over naar Jos met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Jos Rings". In beeld staat het volgende weergeven: "Maakt technische tekeningen voor in de metaalproductenindustrie, machinebouw of transportmiddelenindustrie." Er worden beelden getoond van Ties en Jos die bij een ontwerp staan.
Als eerste neemt Ties het woord.
Ties: Ik volg de opleiding tekenaar werktuigbouw. Ik loop vier dagen in de week stage en een dag ga ik naar school.
Beschrijver: Ties en Jos bekijken samen een tekening. We horen nu Jos tegen Ties. Daarna vertelt Jos over zijn werkgever.
Jos: Ties, ik heb de tekening van jou na gekeken en er zijn een aantal aandachtspuntjes en opmerkingen opgeschreven. Die wil ik even kort met je doorlopen en doornemen. Hier hebben we een stukje dat je uit een stuk hebt geconstrueerd. Dat willen we als los onderdeel bijvoegen.
Van der Zalm is een bedrijf die een aantal disciplines in huis heeft met name machinebouw, apparatenbouw en engineering.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Ties. In de volgende scene heeft Ties een ontwerp op zijn computer staan. Hij stelt een vraag aan Jos, die naast hem zit.
Ties: Ik kom hier aan en zet mijn computer aan. Kruip ik erachter om wat te tekenen, wat dingen uit te zoeken en ontwerpen op de computer. En daar uiteindelijk een werktekening van te maken.
Ik heb hier een ketting in zitten en ik vraag mij eigenlijk af of dat zo kan zoals ik dat van plan ben. Wat ik dan doe is de ketting hier zo laten lopen en dan de kettingwielen. Dan gaat die hier naar de aandrijfmotor. De ketting die draait dan om deze as heen. De as die zit vast.
Beschrijver: Jos geeft feedback over het werk van Ties. Ondertussen bekijken Jos en Ties het ontwerp wat gebouwd is.
Jos: Prima ja. Moet kunnen zo.
Beschrijver: Ties neemt weer het woord. Ondertussen bekijken Jos en Ties het ontwerp wat gebouwd is.
Ties: Als het productieproces klaar is, dan worden er hier en daar nog wat aanpassingen gedaan in de werkplaats door mannen die dan denken, dit werkt niet, dit moeten even anders doen. Dan voeren we die aanpassingen door naar de tekening als een As-Built pakket, van zo is het gemaakt.
Beschrijver: Jos geeft nu feedback over Ties.
Jos: Met name in het begin van zijn stage had hij moeite met regelmaat en werktijden, dat soort zaken. In onderling overleg hebben we daar afspraken over gemaakt en hij heeft dat perfect opgepakt en loopt dat zoals het hoort te lopen. Daar zijn we heel blij en positief over.
Beschrijver: De camera is gevestigd aan een constructie. Ties is in beeld en we horen hem uitleg geven over de constructie aan Jos.
Ties: Ik heb hier rekening gehouden dat je met een sleutel er makkelijk bij komt. Dat je de kabels goed in de motor kan stoppen. Ook hier dat je er makkelijk bij komt.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Tekenaar werktuigbouw". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "tekent een product of installatie", "stelt materiaal overzichten op", "verzamelt informatie voor het tekenen van technische producten en installaties", "bereidt werkzaamheden voor", "optimaliseert de productie van technische producten", "ondersteunt de ontwerpfase van een werktuigbouwkundig product". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Tekenaar werktuigbouw" met daaronder de benodigde skills: "kwaliteitsbewust", "zorgvuldig", "zelfstandig", "techneut", "communicatief sterk". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.