Beschrijver: De video gaat over het beroep "Tekenaar constructeur". Een student tekenaar constructeur spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als tekenaar constructeur aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Tekenaar constructeur". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Erik en de volgende tekst verschijnt: "Student, Erik ter Schiphorst". De scene gaat over naar Karel met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Karel van Heeringen". In beeld staat het volgende weergeven: "Werkt mee aan het ontwerp van werkbouwkundige producten."
Erik neemt een selfie-video op. We horen hem nu. Hij laat de werkplek zien. Er staan meerdere bureaus met een computer. Daarna vertelt hij over zijn werkzaamheden voor de camera van SBB. In de volgende scene bespreekt Erik samen met Karel een bouwtekening. Daarna horen we Karel. Hij woord gaat vervolgens over en weer. Karel stelt zich in de daaropvolgende scene voor. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".
Erik: Hallo, ik ben Erik. We zijn hier op de tekenkamer.
Ik doe de opleiding tekenaar constructeur. En ik loop mijn stage bij Qbtec. Mijn werkzaamheden bedragen het maken van technische tekeningen. We krijgen orders binnen. Klanten die willen graag een bepaald product hebben, een oven. En wij werken de opdrachten uit.
Is dit duidelijk voor degene die de onderdelen moet zagen?
Karel: Ik denk het wel. Je hebt de onderste kokers van de RVS uitgevoerd?
Erik: Ja.
Karel: Oké. Printen we alles op een rvs.
Ik ben Karel van Heeringen. Ik werk bij Qbtec. Ik ben hier tekenaar en wij zijn fabrikant van frituurinstallaties en kookbenodigdheden. Als tekenconstructeur werk je hier informatie uit voor werkbare informatie voor de productie. Dat betekent dat je in kaart brengt wat er nodig is aan materiaal, wat er gedaan moet worden in werkzaamheden en hoe het product er uiteindelijk uit komt te zien.
Beschrijver: Erik heeft een tekening vast. We horen hem tegen een collega. In de volgende scene vertelt hij over zijn werkzaamheden. Op de beelden werkt Erik achter de computer in een ontwerpprogramma.
Erik: Dat is wel een punt voor de volgende keer dan. Dat kunnen we dan meenemen. Dan zal ik er voor zorgen dat die maat er nog bij staat.
Vaak zijn er ook klantspecifieke onderdelen. Die maken we dan precies op maat, naar de wensen van de klant. Als je dan een stukje hebt gemaakt, een nieuw idee hebt gemaakt of innovatie. En het gaat goed en soepel in het productieproces. Dan kun je er echt trots op zijn.
Beschrijver: Karel heeft het nu tegen Erik.
Karel: Erik, je bent al een tijd hier bezig als tekenaar in opleiding. Hoe vind je het gaan?
Beschrijver: Erik reageert op Karel. Ondertussen bakt Erik friet met een frituurinstallatie. De video gaat daarna naar een afsluiting.
Erik: Ik ben tevreden over hoe het gaat. Ik heb de ruimte gekregen om te leren. Heb ik als fijn ervaren.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Tekenaar constructeur". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "tekent een product of installatie", "stelt materiaaloverzichten op", "verzamelt informatie voor het tekenen van technische producten en installaties", "onderzoekt informatie voor het opstellen van ontwerpspecificaties", "werkt het ontwerp voor werktuigbouwkundige producten uit". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Tekenaar constructeur" met daaronder de benodigde skills: "creatief", "kostenbewust", "besluitvaardig", "communicatief", "zelfstandig", "zorgvuldig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.