Beschrijver: De video gaat over het beroep "Technicus service en onderhoud werktuigbouw". Een student technicus service en onderhoud werktuigbouw spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als technicus service en onderhoud werktuigbouw aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Technicus service en onderhoud werktuigbouw". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Randy en de volgende tekst verschijnt: "Student, Randy Ratterman". De scene gaat over naar Dolf met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Dolf van der Wege". Er worden beelden getoond van een vliegveld. In beeld staat het volgende weergeven: "Verzorgt service en onderhoud aan werktuigbouwkundig deel van apparatuur, installaties en systemen."
Als eerste komt Dolf aan het woord.
Dolf: We staan op Schiphol Oost. Hier staan eigenlijk alle dieseltrekkers die op Schiphol rondrijden. Wij verhuren alle equipment om vliegtuigen af te handelen. Wij onderhouden en repareren het. We zorgen dat het blijft draaien voor de klant.
Beschrijver: Na Dolf horen we Randy.
Randy: Tijdens mijn opleiding heb ik geleerd om met pneumatische en hydraulische systemen te werken. Dat kan ik hier goed toepassen.
Beschrijver: We gaan weer terug naar Dolf. Ondertussen worden er beelden getoond van Rolf en Randy die een onderdeel installeren.
Dolf: Als servicetechnicus moet je in huis hebben: een beetje technische kennis en doorzettingsvermogen. Je moet voertuigen afmaken en schema's kunnen lezen. Elektrisch en hydraulisch. Communicatief sterk zijn. Dat je elkaar wat kan uitleggen. Je hebt contact met de klant. Dat is denk ik het meest belangrijkste.
Beschrijver: Randy neemt het woord over van Dolf.
Randy: Omdat ik best wel nieuw ben, word ik alle kanten op gestuurd om breed te leren en overal wat mee te pikken.
Beschrijver: Dolf geeft feedback over Randy. In de volgende scene bespreken ze een storing. Dolf vertelt daarna verder over het beroep. Ondertussen komt het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".
Dolf: Hij heeft zijn tijd nodig maar het gaat hartstikke goed. We hopen hem veel bij te brengen.
Bij dit voertuig willen de grips niet sluiten. Dus we gaan de storing zoeken.
Het kan stressvol zijn als de klant op het voertuig zit te wachten en er zit een moeilijke storing in. Je krijgt het niet meteen voor elkaar. Dan moet je wel gewoon doorgaan totdat je het hebt gerepareerd.
Beschrijver: Na Dolf neemt Randy het woord. In de volgende scene neemt Randy een selfie-video op. Hij zit in een voertuig. We horen Randy.
Randy: Ik heb nog niet echt plannen voor de toekomst. Zolang ik deze plek heb, vind ik het fijn om hier te blijven.
Deze is weer klaar. Die gaan we richting platform brengen. Terugbrengen naar de klant.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Technicus service en onderhoud werktuigbouw". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "verhelpt storingen in werktuigbouwkundige installaties", "verricht onderhoudswerk", "doet inspecties en verricht metingen", "demonteert, herstelt en monteert", "begeleidt collega's". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Technicus service en onderhoud werktuigbouw" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en technisch", "taakgericht en planmatig", "flexibel en drukbestendig", "leergierig", "gedisciplineerd en georganiseerd", "ondernemend", "overleggend en samenwerkend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.