Beschrijver: De video gaat over het beroep "Technicus mechatronica systemen". Een student technicus mechatronica systemen spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als technicus mechatronica systemen aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Technicus mechatronica systemen". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Calvin en de volgende tekst verschijnt: "Student, Calvin Slobsma". De scene gaat over naar Rinus met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Rinus Angevare".
Calvin neemt een selfie-video op. Op de achtergrond zijn zijn collega's aan het werk. We horen eerst Calvin en daarna zijn collega's.
Calvin: Kunnen wij het maken?
Collega's: Nou en of.
Beschrijver: In de video bekijkt Calvin de controller van de robotarm. Achter hem is een robotarm aan het werk. In beeld staat het volgende weergeven: "Bouwt machines die worden bestuurd door elektronica." Calvin neemt het woord.
Calvin: Eigenlijk kun je van nul een hele machine bouwen. Als er iets met de machine aan de hand is, een storing, dan leer je hoe je die storing kan vinden en oplossen.
Beschrijver: Rinus geeft uitleg aan Calvin. Ze bekijken beiden de controller. We horen Rinus. In de volgende scene vertelt hij meer over het beroep.
Rinus: Het zwarte blokje waar je naar kijkt, is elke stap die hij doet. Dus op deze punten stap 36.
Mechatronica houdt in mechanisch, en tronica is van elektronica. Die combinatie hebben ze bij elkaar gezet. Dat wordt de monteur die wij het veld insturen.
Beschrijver: Na Rinus gaan we over naar Martijn. Naast hem staat Rinus.
Martijn: Ik kom 's ochtends binnen.
Beschrijver: Rinus vult Martijn aan en daarna horen we Martijn.
Rinus: Eerst koffie drinken, hè?
Martijn: Eerst koffie drinken, altijd.
Beschrijver: Rinus geeft uitleg aan Martijn en nog een collega.
Rinus: Mannen, de koffie is klaar. We gaan aan de gang met de elektrotechniek. Die gaan we zo gebruiken bij de motoren.
Beschrijver: Martijn neemt het woord over van Rinus.
Martijn: Ik ben zelf al bij de marine terechtgekomen. Zelf werk ik met de torpedo's.
Beschrijver: Na Martijn gaan we terug naar Rinus. In de volgende scene geeft hij uitleg aan Martijn. Ze staan bij een motor en een voedingssysteem.
Rinus: Zowel machinebouw, als agrarische sector als onder andere de marine voor onderhoud van schepen. Dat is de mechatronica-monteur.
Nu heb je wel een ster- of een driehoekmotor nodig. Dus jij moet aangeven waarom je deze motor hebt gepakt.
Beschrijver: Het woord gaat weer naar Martijn. In de volgende scene bekijken ze een technisch systeem dat ze hebben gemaakt. De video gaat daarna naar een einde.
Martijn: We werken met de vetste dingen, zoals robots. Maar we werken ook gewoon met een scootmobiel. Die hebben ook elektrotechniek.
Waar ik trots op ben, is dat je als je bij een klant komt, en er zijn meerdere dingen aan de hand, dat je gewoon kan zeggen: dat kan ik maken.
Kijken of die het doet?
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Technicus mechatronica systemen". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "ontwerpt en maakt machines en onderdelen", "elektronisch en mechatronisch", "begeleidt de werkzaamheden", "controleert en installeert", "maakt berekeningen", "kent alle aandrijvingstechnieken". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Technicus mechatronica systemen" met daaronder de benodigde skills: "vakkundig en innovatief", "leergierig en belangstellend", "technisch en gestructureerd", "handig en precies", "samenwerkend en overleggend", "aansturend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.