Beschrijver: De video gaat over het beroep "Technicus avionica luchtvaartuigen". Een student technicus avionica spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als technicus avionica aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Technicus avionica luchtvaartuigen". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Pjotr en de volgende tekst verschijnt: "Student, Pjotr Jennes". De scene gaat over naar Martijn met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Martijn Nijland". Ze bevinden zich beiden in een vliegtuig. In beeld staat het volgende weergeven: "Werkt aan avionische en elektrische systemen van vliegtuigen, inspecteert en repareert deze, verhelpt complexe storingen en geeft leiding." Ondertussen inspecteert Pjotr de elektronica van een vliegtuig.
Als eerste neemt Martijn het woord. In de volgende scene inspecteren Pjotr en Martijn samen een onderdeel.
Martijn: Bij Samco doen wij veel verschillende vliegtuigtypes. Voor klein en groot onderhoud. Kan een paar dagen zijn, kan een maand binnen staan. Dat wil zeggen C-checks, inspectie, testen, modificeren, van alles.
Zo te zien zit er geen as. En dan gaan we van delta naar 165VC.
Beschrijver: In deze scene horen we Pjotr. Hij staat buiten waar de vliegtuigen geparkeerd staan.
Pjotr: Ik volg de opleiding technicus avionica. Kleine reparatie is bijvoorbeeld een sensor eruit halen. En dat er bijvoorbeeld een kabel is doorgebroken. Wij repareren hier van alles.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Martijn.
Martijn: Er zit een hoop verantwoording bij. Dat je die draagt en dat jij degene bent die dat vliegtuig weer de lucht in mag sturen. Dat geeft toch wel een trots gevoel.
Beschrijver: In de volgende scene monteert Pjotr een onderdeel in een vliegtuig. We horen eerst Pjotr en daarna Martijn. In de daaropvolgende scene geeft Martijn feedback over Pjotr. Ze geven elkaar vervolgens een high five.
Pjotr: Als het goed is zit die vast.
Martijn: Zit die vast? Oké. Perfect.
Pjotr is een goede jongen, leergierig. Wil graag dingen weten. Hij komt van school af dus hij moet nog dingen leren maar dat doe je het beste in de praktijk.
Goed, man.
Beschrijver: Pjotr en Martijn lopen een vliegtuig uit. We horen eerst Pjotr en daarna Martijn. Ze klappen de trap van het vliegtuig in. De video komt daarna aan een einde.
Pjotr: Klaar voor vertrek?
Martijn: Ja, deze mag weg.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Technicus avionica". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "inspecteert en verhelpt storingen aan vliegtuigen", "voert onderhoud uit", "voert ingewikkelde reparaties en modificaties uit", "verhelpt complexe storingen aan vliegtuigen", "geeft leiding aan medewerkers", "controleert werkzaamheden". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Technicus avionica" met daaronder de benodigde skills: "oplossingsgericht", "beheerst Engelse taal", "flexibel", "techneut", "verantwoordelijk en zelfstandig", "stressbestendig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.