Beschrijver: De video gaat over het beroep "Eerste fietstechnicus". Een student eerste fietstechnicus spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als eerste fietstechnicus aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Eerste fietstechnicus". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Simone en de volgende tekst verschijnt: "Student, Simone Ricci". De scene gaat over naar Marc met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Marc Koks". Beiden staan in een werkplaats waar fietsen worden gerepareerd. In beeld staat het volgende weergeven: "Eerste fietsentechnicus onderhoudt en repareert alle soorten fietsen." Op beeld bevinden Simone en Marc zich in de fietsenzaak en controleren ze een fiets.
Als eerste komt Simone aan het woord. Ondertussen tonen sfeerimpressies de werkomgeving. Er is een werkbank te zien met gereedschap. In de volgende scene is Simone bezig met een fiets.
Simone: Ik ben naar Nederland gekomen voor de fietstechniek. Nederland is de beste plek om dat goed te leren.
Beschrijver: Marc neemt het woord over van Simone. Terwijl hij uitlegt staat hij naast Simone in de werkplaats. Een volgende scene worden er beelden getoond van hoe Marc Simone helpt bij het maken van een fiets. Hij geeft vervolgens advies aan Simone. Ze zijn de spanning van de fiets aan het meten. Daarna vertelt hij wat het beroep inhoudt.
Marc: Simone doet het heel erg goed. Wat ik vooral knap van Simone vind, is dat hij niet uit Nederland komt. Hij komt uit Italië. Dus hij heeft twee uitdagingen. Dat is de taal leren en ook het vak techniek. Wat ik vooral van Simone heel erg leuk vind, hij heeft echt een heel strak doel. Hij wil dat doel bereiken. Hij gaat er 100 procent voor. Hij is gepassioneerd.
Je meet even door nu wat het voltage is. De grootste uitdaging voor een fietstechnicus is dat die geduld moet hebben. Dat die mag verwachten dat dit moeilijke vak best wel wat jaren vergt voordat je het echt onder de knie krijgt.
Beschrijver: In de video loopt een klant naar Simone toe die achter de balie staat. De klant stelt Simone een vraag waarop Simone reageert. De klant geeft vervolgens antwoord daarop.
Klant: Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets.
Simone: Wat voor fiets zoekt u?
Klant: Ik zit te denken aan een elektrische fiets.
Beschrijver: We gaan terug naar Marc die zijn verhaal vervolgt. Ondertussen worden er sfeerimpressie getoond.
Marc: Wat belangrijk is om dit vak te gaan uitoefenen is de liefde voor de techniek. Dat je technische vaardigheden beheerst. Een ander punt is klantcontact. Het communiceren met klanten. En dat je goed met een computer om moet gaan. Een computer is belangrijk voor het kassasysteem dat volledig geautomatiseerd is. En de elektrische fietsen die worden uitgelezen via de computer.
Beschrijver: Na Marc komt Simone weer aan het woord.
Simone: Over tien jaar wil ik mijn eigen Italiaanse fietswinkel openen.
Beschrijver: Marc neemt vervolgens het woord over van Simone. Ondertussen tonen de beelden hoe Marc en Simone een fiets opmeten en Marc geeft uitleg.
Marc: Ons vak is heel divers. Je kan eigenlijk alle kanten op. Het is niet alleen maar dat je in een werkplaats hoeft te staan. Je kan ook een allround fietsenmaker worden, werkplaats-winkel. Eventueel een eigen bedrijf kunnen beginnen. Dat is natuurlijk een leuke uitdaging voor mensen die het in zich hebben. Maar je zou ook als mobiele fietsenmaker aan de gang kunnen. Dat kan on the road. Dus de mogelijkheden om heel divers aan het werk te gaan zijn legio.
Beschrijver: Simone neemt een selfie-video op. Hij staat in beeld samen met zijn collega's. Hij komt aan het woord. De video gaat vervolgens naar een einde.
Simone: Fietsen maken is top.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Eerste fietstechnicus". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "werkt in een rijwielzaak", "onderhoudt en repareert fietsen", "verkoopt (fiets)producten", "maakt fiets rijklaar", "geeft adviezen", "werkt met collega's". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Eerste fietstechnicus" met daaronder de benodigde skills: "technisch en vakkundig", "nauwkeurig", "gepassioneerd", "commercieel en klantgericht", "sociaal en collegiaal", "leidinggevend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.