Beschrijver: De video gaat over het beroep "Carrosseriebouwer". Een student carrosseriebouwer spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als carrosseriebouwer aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Carrosseriebouwer". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Paul en de volgende tekst verschijnt: "Student, Paul Hofman". De scene gaat over naar Rick met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Rick Groen in 't Wout". Ze staan beiden in werkoveral in een werkplaats. In beeld staat het volgende weergeven: "Bouwt, herstelt en onderhoudt carrosserieën en installaties." Paul draait in de video een onderdeel van een machine aan.
Paul is aan het lassen. Hij stopt met lassen, doet zijn laskap omhoog en stelt zich voor, voor een camera. Daarna staat vertelt hij aan de camera van SBB wat hij doet. Ondertussen komt het bordje van zijn werkgever in beeld met daarop "carrosserieën, H.W. van der Peet & Zn, Nieuwkoop-Holland".
Paul: Hoi, ik ben Paul. En ik ben een spant aan het lassen.
Ik doe opleiding niveau 2 carrosseriebouw. Ik werk bij Van der Peet in Nieuwkoop.
Beschrijver: Na Paul horen we Rick. In een volgende scene geeft Rick uitleg aan Paul over het lasapparaat. Daarna vervolgt hij zijn verhaal over zijn werk.
Rick: Het is gespecialiseerd in het maken van bandlossers. Dus dat wil zeggen voor de aardappels- en uienindustrie. Voor los gestorte producten zoals mais en tarwe.
Als je zegt van ik wil niet op amperage, dan is dit er een beetje tussenin.
We hebben een nieuwbouwafdeling, daar komen de materialen van de fabriek af. Ze komen binnen, dan word het bewerkt. Zoals zagen en boren. Dan wordt het in elkaar gelast, op een assenkar of op een chassis geplaatst. Alles inregelen van de ABS. Dan gaat die naar de spuiter, dan komt die terug. En ook afmontage.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Paul.
Paul: Van de spanten lassen tot lopende band repareren tot een bordes maken.
Beschrijver: Daarna komt Rick aan het woord. Er worden ondertussen beelden getoond van een lopende band. In de volgende scene bekijken Rick en Paul een formulier. We horen Rick. Daarna vervolgt hij zijn verhaal over het leren in de praktijk.
Rick: Is de basis er al? Kan hij al een beetje tekening lezen? Kan hij al maatvoeren? Weet hij met machines om te gaan?
We nemen hier voldoende veiligheidsmaatregelen in acht. Dus werkschoenen, gehoorbescherming.
Wij willen proberen om ze warm te maken voor het vak. Omdat we zitten te gillen om mensen in de techniek.
Beschrijver: Na Rick komt Paul aan het woord.
Paul: Zelf oplossingen verzinnen, dat vind ik toch wel het leukste wat er is.
Beschrijver: Rick geeft feedback over Paul. De video gaat daarna naar een afsluiting.
Rick: Als ik zie wat je nu allemaal doet, dan maak je gewoon sprongen. Daar ben ik heel blij mee.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Carrosseriebouwer". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "voert assemblagewerkzaamheden uit", "controleert werkzaamheden en rondt opdracht af", "bereidt de uitvoering voor en bewaakt deze", "bouw, herstelt en onderhoudt carrosserieën en installaties". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Carrosseriebouwer" met daaronder de benodigde skills: "verantwoordelijk", "techneut", "zelfstandig", "milieubewust". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.