Beschrijver: De video gaat over het beroep "Assemblagetechnicus". Een student assemblagetechnicus spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als assemblagetechnicus aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Assemblagetechnicus". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Marco en de volgende tekst verschijnt: "Student, Marco de Haas". De scene gaat over naar Jan met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Jan Leermakers". In beeld staat het volgende weergeven: "Beheert het logistieke proces van onderdelen en materialen in een bedrijf in de mobiliteitsbranche." De fabriekshal wordt in de video getoond met alle machines en onderdelen.
Als eerste komt Marco aan het woord. Er worden ondertussen beelden getoond van Marco die onderdelen installeert.
Marco: Ik ben Marco de Haas en ik volg de opleiding assemblagetechnicus bij DAF. Als ik hier 's ochtends aankom, kleed ik mijzelf om, dan pak ik een bak koffie en loop ik naar mijn team toe. Daar krijgen wij de uitleg over de dingen die gaan gebeuren en dan worden we aan de gang gezet.
Beschrijver: Jan geeft uitleg aan Marco. Jan vertelt daarna over zijn werk.
Jan: Marco, hier hebben we dan de luchtinlaat. Hierop wordt de luchtfilter gemonteerd.
DAF is een vrachtwagenfabrikant dat ontwikkelt, assembleert en verkoopt trucks van hoogwaardige kwaliteit.
Beschrijver: Marco neemt het woord over van Jan. Ondertussen wordt er een onderstel van een vrachtwagen getoond.
Marco: We hebben heel veel teams binnen DAF en mijn team monteert vooral luchtfilters, ureumtanks en spatschermen.
Beschrijver: Jan geeft uitleg aan Marco.
Jan: We volgen deze volgorde voornamelijk om zo weinig mogelijk tijd te verliezen.
Beschrijver: Na Jan gaan we terug naar Marco.
Marco: Ik heb in deze zes weken veel mogen en kunnen leren van Jan. Ik vind het fijn dat hij daar ook de tijd voor nam en hij legde alles duidelijk uit.
Beschrijver: Na Marco geeft Jan feedback over Marco. Ondertussen kom het bordje van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".
Jan: Marco is erg leergierig. De doelstelling voor jou is vooral om in de toekomst alle andere componenten binnen deze fabriek verreweg te leren. En als je dan straks als je alle stages hier gelopen hebt, je een volwaardige assemblagetechnicus bent. Gaat helemaal goed komen.
Beschrijver: Marco zit in een vrachtwagen. We horen hem. De video gaat daarna naar een afsluiting.
Marco: En dit maken we nu.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Assemblagetechnicus". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "assembleert onderdelen/systemen en monteert aan voertuigen", "controleert de werkzaamheden en rondt de opdracht af", "bereidt de uitvoering voor en bewaakt deze", "signaleert van tekorten van onderdelen en materialen", "verzamelt en geeft onderdelen en materialen voor de assemblagelijn uit". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Assemblagetechnicus" met daaronder de benodigde skills: "techneut", "flexibel", "verantwoordelijk", "gestructureerd", "nauwkeurig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.