Beschrijver: De video gaat over het beroep "Danser". Een student danser spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als danser aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Danser". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Maxime en de volgende tekst verschijnt: "Student, Maxime de Kadt". De scene gaat over naar Max met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Max Odarty". In beeld staat het volgende weergeven: "Danst in een professionele theater-, film- of andere productie." Maxime staat voor een groep kinderen. Ze doet de dansbewegingen voor.
Als eerste komt Maxime aan het woord. Ze neemt een selfie-video op. Een wand van de ruimte betreft een grote spiegel.
Maxime: Ik heb alles klaargezet. Ik ben binnengekomen, de spiegels en de vloer zijn schoon. De laptop staat klaar met muziek dus de kinderen kunnen komen.
Beschrijver: Na Maxime komt Max aan het woord. Ondertussen worden er beelden getoond van Maxime die met de kinderen danst.
Max: Maxstudios is een dansschool in Arnhem, Nijmegen en Wageningen. We doen vooral hiphop-lessen, maar ook kidsdance, breakdance, dance-hall, Afrodans is heel populair.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Maxime. In de volgende scene geeft ze uitleg aan de kinderen. Daarna vervolgt ze haar verhaal over haar werkzaamheden.
Maxime: Ik loop stage bij MaxStudios. Ik werk als dansdocent en uitvoerend danser. Dus je leert lesgeven als docent aan verschillende leeftijdsgroepen in verschillende stijlen. Van urban tot klassiek ballet. Als uitvoerend danser leer je deze stijlen ook zelf te beheersen zodat choreografen je ook in verschillende stijlen kunnen aannemen.
Waar zijn je handen? Ja, en dan je rechterknie.
Op stage leer je de dingen die je op school leert en voer je die in de danszaal zelf ook in werkelijkheid uit. Ik vind dansen echt heel leuk. Dat doe ik dan ook uit mezelf iedere dag. Kinderen vinden dansen vaak ook heel leuk want je bent in beweging, kan gek doen op leuke muziek. Vandaar is de combinatie leuk. Als ze ook dingen leren, is dat top.
Beschrijver: Max stelt een vraag aan Maxime waarop Maxime antwoordt. Ondertussen komt een sticker van SBB in beeld met daarop "Wij leiden vakmensen op", het logo van SBB en "Erkend leerbedrijf".
Max: Hoe ging de les vandaag?
Maxime: Goed. Er waren kinderen met wat tegenzin of waren moe, maar ik kon het zo opbouwen dat ze lekker plezier hebben gehad. Ze gingen weer vrolijk weg.
Beschrijver: Max geeft feedback over Maxime.
Max: Ik zag het. Goed gedaan, meid. Ik hoop dat ze het zo goed blijft doen. En dat als ze klaar is met haar stage dat ze dan blijft werken bij ons. MaxStudios.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Danser". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "onderhoudt professioneel netwerk", "profileert zichzelf als danser in de markt", "sluit zakelijke overeenkomsten af", "bereidt zich voor op producties", "danst tijdens de voorstelling", "evalueert zijn handelen als artiest". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Danser" met daaronder de benodigde skills: "zelfstandig", "creatief", "stressbestendig", "doorzettingsvermogen", "gedisciplineerd", "gemotiveerd". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.