Beschrijver: De video gaat over het beroep "Software developer". Een student software developer spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als software developer aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Software developer". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Sarai en de volgende tekst verschijnt: "Student, Sarai Misidjan". De scene gaat over naar Marleen met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Marleen Romijn". In beeld staat het volgende weergeven: "Maakt en beheert software voor toepassingen zoals websites, games, industriële software, zorg, onderwijs en financiële software." Er worden beelden getoond van Sarai die bezig is in de back-end.
Als eerste komt Sarai aan het woord.
Sarai: Mijn naam is Sarai. Ik ben 19 jaar en ik doe de opleiding software developer op ROC Almere. Ik loop stage bij Conduction en zij maken voornamelijk webapplicaties voor gemeentes.
Beschrijver: We horen Marleen in een videocall met Sarai. Sarai reageert daar vervolgens op.
Marleen: Daar onderaan staat volgens mij nog...
Sarai: Dat één plus één is drie en...
Beschrijver: We horen weer Marleen. Ze stelt zich daarna voor aan de camera van SBB.
Marleen: Ja.
Ik ben Marleen en ik werk bij Conduction. Wij zijn nu bezig met het bouwen van een online stageplatform.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Sarai.
Sarai: Voor het project doe ik voornamelijk grafische dingen want je ziet ze op de website. Er zit natuurlijk een onderliggende gedachte achter. Dus het is wel, ze noemen het hier business logica. Dus het is echt wel een beetje de back-end, wat wel op de voorkant gezien wordt. Dat gaat natuurlijk steeds een stapje verder. We beginnen bij de voorkant en eindigen bij de achterkant.
Beschrijver: Marleen vertelt over haar ervaring met stagiaires.
Marleen: Het onderlinge contact tussen de stagiaires is eigenlijk heel goed. We hebben nu een team van studenten. Ze zoeken elkaar altijd op.
Beschrijver: Sarai zit in een videocall met haar medestagiaires. We horen haar nu.
Sarai: We communiceren elke ochtend met elkaar in een ochtendmeeting. En daar hebben we het over wat we gaan doen of we ergens op vastlopen. Samen bespreken we issues. Als ik een issue heb die eigenlijk meer aansluit bij iemand anders, dan nemen we even contact met elkaar op zo van wil je die van mij overnemen? Of ben je ermee bezig? Of is het misschien makkelijker om... Zo communiceren we dat en spreken we dat af.
Beschrijver: Marleen neemt het woord over van Sarai.
Marleen: Studenten kunnen bij ons leren hoe het is om binnen een bedrijf te werken. Zoals het werken in een team of werken onder druk. Maar ook daadwerkelijk skills ontwikkelen.
Beschrijver: Na Marleen gaan we terug naar Sarai. In de volgende scene neemt ze een selfie-video op. Ze richt haar camera op haar beeldscherm. Op het beeldscherm zijn haar medestagiaires te zien in een videocall.
Sarai: Tijdens deze stage heb ik heel veel dingen anders geleerd dan op school. Sowieso met verschillende programma's werken.
Vandaag ga ik zitten aan het stageplatform. Ik ga nu even met mijn medestagiairs bespreken wat we gaan doen. Plan van Aanpak bedenken. Hey guys!
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Software developer". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "ontwerpt software", "doet verbetervoorstellen voor software", "plant werkzaamheden en bewaakt voortgang", "realiseert (onderdelen van) software", "test software". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Software developer" met daaronder de benodigde skills: "logisch én creatief denken", "analytisch", "nauwkeurig", "klantgericht", "communicatief vaardig". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.