Beschrijver: De video gaat over het beroep "Ruimtelijk Vormgever". Een student ruimtelijk vormgever spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als ruimtelijk vormgever aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Ruimtelijk Vormgever". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Sophie en de volgende tekst verschijnt: "Student, Sophie Peute". De scene gaat over naar Maartje met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Maartje van den Broek". In beeld staat het volgende weergeven: "Maakt ontwerpen voor beurzen, tentoonstellingen en evenementen." Ondertussen worden er foto's gemaakt van een model in een studio.
Als eerste neemt Sophie het woord.
Sophie: Ik ben Sophie en ik doe de opleiding Ruimtelijk Vormgever. Ik loop stage bij Maartje van den Broek.
Beschrijver: Na Sophie gaat het woord naar Maartje. Ondertussen zoeken Sophie en Maartje in de video kleding uit.
Maartje: Ik ben Maartje van den Broek en mijn bedrijfsnaam heet Styled by Maartje. Ik werk als modestylist in Amsterdam, freelance. En ik werk voor allerlei verschillende klanten dus kledingmerken, tijdschriften, maar ook andere grote commerciële bedrijven.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Sophie. Op de beelden stoomt Sophie de kleding in het kledingrek. In de daaropvolgende scène neemt ze een selfie-video op. In de video werkt ze achter een laptop.
Sophie: Ja, vandaag zijn we bij een fotoshoot voor Didi. Wat ik eigenlijk doe is, ik begin dus met alles goed te hangen en daarna ga ik alles stomen. En af en toe help ik dan Maartje met bijvoorbeeld het model aankleden. Of als er even niks te doen is, dan ga ik meestal op de laptop, kan ikzelf bezig zijn met een aantal dingen. Bijvoorbeeld met moodboards maken.
Hoi, ik ben Sophie en ik ga zo meteen een moodboard maken voor een fotoshoot van een schoenenmerk.
Beschrijver: Na Sophie gaat het woord over naar Maartje. Zij vertelt voor de camera van SBB over haar werk. In de volgende scène geeft Maartje uitleg aan Sophie. Daarna geeft Maartje feedback over Sophie. De video gaat vervolgens naar een einde toe.
Maartje: Heel veel dingen doe je op gevoel dus je moet aanvoelen waar een klant behoefte aan heeft. Daar speel je op in. En ik denk dat het voor een student vooral belangrijk is dat ze goed meekijkt hoe ik te werk ga.
Maar het mag dus echt wel modisch worden dus hier gaan we van de week ook voor shoppen. En ik heb het model al geregeld.
Het was in het begin een beetje zoeken omdat mijn stage is anders dan andere stages. Het is niet een 9 tot 5 stage. En je bent de hele tijd met allerlei verschillende teams aan het werk. In het begin vond Sophie dat wel een beetje lastig zo van, elke keer weer nieuwe mensen ontmoeten en elke keer weer een nieuwe situatie. Maar dat gaat dus nu eigenlijk heel goed heb ik het idee.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Ruimtelijk Vormgever". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "maakt een plan van aanpak", "ontwikkelt concepten voor ruimtelijke ontwerpen", "stemt ideeën af met collega's", "ontwerpt en werkt het ontwerp uit", "presenteert ontwerpen". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Ruimtelijk Vormgever" met daaronder de benodigde skills: "creatief", "ruimtelijk inzicht", "zelfstandig", "handig met ontwerpsoftware". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.