Beschrijver: De video gaat over het beroep "Medewerker productpresentatie". Een medewerker productpresentatie wordt geïnterviewd en spreekt over haar ervaringen en wat er nodig is om als instructeur paardensport en -houderij aan de slag te gaan. Gedurende de film worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Deze film is mogelijk gemaakt door SBB, Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven en LOB, Loopbaan Oriëntatie Begeleiding.
De film begint met een presentatrice die op een bank zit. Ze neemt als eerste in de film het woord. Voordat de film naar de volgende scène gaat wordt de bank met de presentatrice opgetild en weggedragen.
Presentatrice: Welkom bij Beroepen in beeld. Vandaag gaan we een kijkje nemen bij de medewerker productpresentatie in een meubelzaak. Volgens mij hebben ze deze bank ook nodig.
Beschrijver: In beeld verschijnt de tekst: "Beroepen in beeld" met daaronder: "Kies je beroep!". In de video laadt de presentatrice een winkelwagen vol met gouden kabouters. Daarna verschijnt ze links in beeld zittend in de winkelwagen vol met kabouters en rijdt ze rechts uit beeld. In de volgende scène loopt de presentatrice naar de geïnterviewde toe. De presentatrice stelt zichzelf voor als Denise en de geïnterviewde stelt zichzelf voor als Tamara. Het woord gaat vervolgens over en weer. Terwijl ze het interview houden lopen ze door de interieurzaak heen.
Denise: Hallo. Denise.
Tamara: Tamara.
Denise: Vertel eens eventjes in het kort: wat doe je precies?
Tamara: Ik zoek producten uit. Ik presenteer de producten. Ik etaleer ze. Ik richt ruimtes in en eigenlijk zorg ik ervoor dat de producten er zo goed mogelijk uitzien in de winkel.
Beschrijver: Denise en Tamara staan bij een tafel met daarop manden, diverse theepotten en kommen. Als eerste neemt Denise het woord. Daarna horen we Tamara. Het woord gaat vervolgens over en weer.
Denise: Ik zie hier een tafel waar ik echt heel erg hebberig van wordt maar volgens mij heb jij daar iets mee te maken.
Tamara: Dat klopt. Dit is productpresentatie. Het feit dat jij er heel hebberig van wordt dat is top want dat is het doel.
Denise: Waar moet je precies rekening mee houden als je zo’n tafel gaat stylen?
Tamara: Het hangt natuurlijk af van de producten die je krijgt. Een theepot zet je anders neer dan bijvoorbeeld zo'n grote mand. Wat het eigenlijk is, is dat je wilt dat alle producten goed zichtbaar zijn.
Beschrijver: In deze scène staan ze bij een stellingkast vol met verschillende kaarsen en vazen. De producten staan netjes gesorteerd in de stellingkast. Denise stelt een vraag die Tamara vervolgens beantwoordt. Het woord gaat over en weer. Ondertussen worden er beelden getoond van Tamara die de producten plaatst in de schappen.
Denise: Ik zie hier een stellingkast staan waar ik ook weer heel hebberig van wordt, maar hoe komt dat nu precies?
Tamara: Wat eigenlijk het belangrijkste is, is dat wij laten zien dat die producten niet op zichzelf al heel leuk zijn, maar ook in combinatie met elkaar. Je hebt hier eigenlijk een groepje witte kaarsen bij elkaar. Je kunt je voorstellen dat als dit allemaal door elkaar staat dat je door de bomen het bos niet meer ziet.
Denise: Bij productpresentaties zijn er eigenlijk heel erg veel regels.
Tamara: Ja, er zijn heel erg veel regels maar die leer je allemaal. Het wordt eigenlijk vanzelf heel natuurlijk en je kunt het niet eens meer anders neerzetten want dan denk je, hé, dit loopt helemaal niet lekker, het klopt niet.
Denise: Huisstijlen is dus heel erg belangrijk maar straks werk je misschien bij een ander bedrijf, hoe gaat dat precies in zijn werk?
Tamara: Dan is het misschien net weer even anders. Je kunt je voorstellen dat je bijvoorbeeld bij de Ikea iets heel anders neerzet dan bij de Hema of de Xenos. Daar zit wel echt variatie in maar de basis is wel hetzelfde. Dus je kunt overal gewoon aan de slag.
Denise: Je werkt hier al een aantal jaren. Wat zijn precies de doorgroeimogelijkheden?
Tamara: Toen ik hier binnenkwam deed ik echt de productpresentatie en ik kreeg wel echt richtlijnen van, Tamara, zou jij dit vandaag willen doen met deze producten deze tafel inrichten? En dan ging ik ook echt vragen daarna van, klopt het zo? Hebben jullie nog tips? Langzaam groei je dan natuurlijk. Dan ben je eigenlijk klaar voor meer verantwoordelijkheid en toen ben ik doorgegroeid naar niveau 4. Nu doe ik het eigenlijk heel zelfstandig en heb ik de kans gekregen om grotere ruimtes in te richten en echt meer het stylen van kamers.
Denise: Waar staan die grote ruimtes nu dan?
Tamara: Die zijn om de hoek.
Denise: Die staan hier om de hoek? Dan wil ik wel even een kijkje nemen.
Beschrijver: In beeld staat de tekst: "MBO Stad" met daaronder "Ontdek wat je wil worden!". Denise en Tamara bevinden zich in een gestylde kamer. Er ligt kunstgras op de vloer. Daar staan verschillende tafels, stoelen en kasten op. Op de kasten staan planten in vazen ter decoratie. De wanden van de kamer zijn gedecoreerd met kunstbladeren en houten pallets. Bovenin hangen gloeilampen in verschillende kleuren. Als eerste neemt Denise het woord. Daarna horen we Tamara. Het woord gaat vervolgens over en weer.
Denise: We zitten nu in een hele mooie tropische gestelde ruimte. Net stonden we bij een aantal producten maar wat is nu precies het verschil qua werkzaamheden?
Tamara: Waar we net waren ben je echt meer met tafels bezig of met kasten en zet je heel veel van één product bij elkaar in combinatie met andere producten. Wat je hier eigenlijk doet is, je hebt een grote ruimte en daarin mag je verschillende producten pakken maar je hoeft bijvoorbeeld niet vier van die kasten neer te zetten of vijf flamingo's op een rijtje. Dus je maakt meer een sfeer.
Beschrijver: In deze scène lopen ze naar een andere kamer toe met een andere stijl. Tamara geeft uitleg over de kamer. In een volgende scène lopen ze naar een geverfde wand toe.
Tamara: Hier hebben we eigenlijk een soort Marokkaanse sfeer. Zo’n tentgevoel. We hebben een bank gebouwd van pallets want zo'n bank hadden we niet.
We hebben deze wand. Het is geen behang. Het is geverfd.
Beschrijver: Denise stelt ondertussen een vraag die Tamara vervolgens beantwoordt. Het woord gaat vervolgens over en weer. Ondertussen worden er beelden getoond van Tamara die de ruimtes inricht met meubels en decoratie.
Denise: Dat heb je ook zelf geverfd?
Tamara: Ja.
Denise: Hoort dat ook bij productpresentatie? Dat klinkt meer als inderdaad meubels maken.
Tamara: Maar je kunt je voorstellen dat de producten hier komen mooier uit door de wand dus dat stukje schilderen en behangen dat doen we ook heel vaak.
Denise: Is het nu echt je passie?
Tamara: Ja, ik ben heel blij dat ik hier werk.
Denise: Wanneer kwam dat moment dat je dacht van, daar moet ik iets mee gaan doen?
Tamara: Ik was vroeger altijd al mijn kamer aan het veranderen. Op hele onlogische manieren neerzetten en het toch heel leuk vinden.
Denise: Ik neem aan om dat te bedenken dat je best wel creatief moet zijn.
Tamara: Ja, creativiteit is wel heel erg belangrijk. Je moet echt bedenken hoe je met weinig eigenlijk een hele leuke sfeer neer kan zetten.
Denise: Zijn er eigenlijk nog meer eigenschappen die je moet hebben als je dit beroep wilt doen?
Tamara: Je moet allereerst wel echt een doorzetter zijn en een aanplakker. Bijvoorbeeld zo’n tafel, die moet je toch even in je eentje pakken of zo’n grote kast. Je kunt wel ideeën hebben maar ideeën alleen blijven maar ideeën. Je moet ook gewoon aan de slag en ervoor gaan. Op school merk je natuurlijk al waar je goed in bent en waar je minder goed in bent. Maar eenmaal op de werkvloer, dan zie je echt waar je echte kwaliteiten liggen.
Denise: Je zei net dat je heel erg vaak trends moet bijhouden maar waar haal je de inspiratie vandaan?
Tamara: Eigenlijk als je dit beroep doet, moet je heel erg nieuwsgierig zijn. Je wilt graag dingen zien. Je wilt weten waarom dingen gaan zoals ze gaan. Je wilt op de hoogte zijn van de maatschappij en daaronder vallen eigenlijk allemaal kleine trends.
Denise: Je doet het nu met meubels maar kun je dit ook op een andere manier doen?
Tamara: Ik heb bijvoorbeeld een oud klasgenootje die werkt voor de televisie, een ander die helpt horecazaken dus hotels en restaurants in te richten. Dus je kan eigenlijk heel veel kanten op.
Beschrijver: Denise sluit de film af. Ze neemt het woord.
Denise: Zo, dit was Beroepen in beeld bij de medewerker productpresentatie. Wil je meer informatie of filmpjes zien van andere beroepen? Ga dan naar de website.
Beschrijver: In beeld staat "Dit is een productie van beroepsonderwijs", het logo van SBB en "bedrijfsleven". Daaronder staat: "Mede mogelijk gemaakt door", het logo van LOB en "Loopbaan Oriëntatie Begeleiding", "2016". Helemaal onderaan in beeld staat de volgende mededeling: "Hoewel Stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) deze film met grote zorg heeft gemaakt staat SBB er niet voor in dat deze film geen gebreken of fouten zal bevatten. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend".