Beschrijver: De video gaat over het beroep "Drukker". Een student drukker spreekt samen met zijn praktijkopleider over zijn ervaringen en wat er nodig is om als drukker aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van zijn beroep en zijn werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Drukker". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Bas en de volgende tekst verschijnt: "Student, Bas Krabbenbos". De scene gaat over naar Roy met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Roy van der Veen". In beeld staat het volgende weergeven: "Produceert verschillende soorten drukwerk met diverse druktechnieken."
Als eerste komt Bas aan het woord. Ondertussen maakt hij in de video stempels schoon. In de volgende scene neemt hij een selfie-video op.
Bas: Ik doe de opleiding drukker op het Grafisch Lyceum Utrecht. Ik werk voornamelijk op de twee kleuren. Dat zijn drukpersen. Je hebt een drukpers vier kleuren, waar ik ook aan sta. Dat is voornamelijk A3-formaat. Ik probeer me zo flexibel mogelijk in te stellen.
Hoi, ik ben Bas. En dit is de plek waar gelamineerd en gelakt wordt.
Beschrijver: Na Bas gaat het woord naar Roy. Ondertussen worden er beelden getoond van Roy die uitleg geeft aan Bas. Ze bekijken een uitgeprinte tekening.
Roy: Onze leerlingen begeleiden we in het begin zeer intensief. Dan krijgen ze fulltime begeleiding. Naar mate de tijd vordert krijgen ze steeds meer vrijheden en steeds meer opdrachten die ze alleen moeten uitvoeren.
Beschrijver: Het woord gaat terug naar Bas. Op de beelden stelt hij ondertussen een pers af.
Bas: Soms kom je wel voor gespecialiseerd drukwerk te staan. Gewoon echt nieuw drukwerk, waar je nog niet van hebt gehoord of geen kennis mee hebt gemaakt. Dan vraag ik even mijn collega's met meer ervaring om even bij te springen of te ondersteunen.
Beschrijver: In deze scene heeft Bas de uitgeprinte tekening vast. Hij vraagt Roy om feedback. We horen eerst Bas en daarna Roy. Daarna vertelt Roy over de leerlingen.
Bas: Ik wilde weten of jij hem goed vindt.
Roy: Hij is super. Mooi gecentreerd. Ziet er super uit, Bas. Prima!
Wat ik leerlingen mee wil geven is onze kwaliteitsnorm. Wij stellen hoge eisen aan ons drukwerk. En ik wil dat onze leerlingen in die eisen meegaan.
Beschrijver: Nu komt Bas aan het woord. Op de beelden bestuurt Bas ondertussen een pers door middel van een touchscreen.
Bas: Ten eerste wil ik wel blijven leren binnen het bedrijf. Ik wil zoveel mogelijk blijven leren qua persen om zo een onmisbaar personeelslid te worden.
Beschrijver: Roy reageert op Bas. De video komt aan een einde.
Roy: Dat is mooi om te horen!
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Drukker". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "realiseert de producties", "plant zijn werk op basis van orderinformatie en werkinstructie", "stelt de machine in en bedient deze", "organiseert en optimaliseert de producties", "beheert het kleurmanagement", "maakt bestanden in orde voor de productie". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Drukker" met daaronder de benodigde skills: "overtuigend", "zelfstandig", "verantwoordelijk", "handig", "secuur". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.