Beschrijver: De video gaat over het beroep "Stand- en decorbouwer". Een student stand- en decorbouwer spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als stand- en decorbouwer aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Stand- en decorbouwer". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Melissa en de volgende tekst verschijnt: "Student, Melissa Lathouwers". De scene gaat over naar Martijn met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, Martijn Hoogendijk". Op de beelden is Melissa met haar collega's aan het werk. Ze zijn platen aan het installeren. Er zijn verschillende maten platen te zien. Ze staan beiden in een werkplaats. Op de achtergrond bevinden zich grote machines. In de video is iemand aan het lassen. In beeld staat het volgende weergeven: "Maakt en onderhoudt mechatronische machines en apparaten."
Als eerste komt Melissa aan het woord.
Melissa: Ik ben Melissa. Ik ben 18 jaar. Ik doe de opleiding stand- en decorbouw.
Beschrijver: Na Melissa komt Martijn aan het woord.
Martijn: We zijn in Gent, Flanders Expo. En we bouwen een stand op van SEH Tork.
Beschrijver: We gaan weer terug naar Melissa. Ondertussen worden er beelden getoond van Martijn en Melissa die platen verplaatsen en installeren op de vloer.
Melissa: Mijn werkzaamheden zijn: stands voorbereiden, karren laden, in de vrachtwagen laden en helpen met de opbouw.
Beschrijver: Martijn neemt het woord over van Melissa.
Martijn: Een standbouwer bouwt van de vloer tot aan de wanden, tot aan het plafond. Lampen ophangen, aankleding, tafels neerzetten, stoelen neerzetten en barren maken. Een breed gebeuren.
Ik ben superblij met Melissa. Ze draait lekker mee in het team.
Beschrijver: Na Martijn komt Melissa aan het woord.
Melissa: Ik ben heel blij met Martijn. Toffe vent.
Beschrijver: Martijn staat naast Melissa. We horen Martijn en daarna Melissa. Melissa vertelt vervolgens over haar ervaring. In de volgende scene bespreekt ze een bouwtekening samen met een collega. We horen na Melissa haar collega en vervolgens weer Melissa.
Martijn: Ik hoop dat je het naar je zin hebt.
Melissa: Natuurlijk heb ik het naar mijn zin.
Aan het begin van mijn stage was ik vrij onzeker. Nu, na twee maanden, ben ik zelfstandig aan het werk. Ik heb het prima naar mijn zin en ik kan tekeningen nu redelijk goed lezen.
Hier komt natuurlijk het berghok.
Collega: Dat zit daar. Wacht, er zit water in.
Melissa: Sukkel.
Ik wil mijn creativiteit graag uiten en lekker met mijn handen bezig zijn. Dingen maken van begin tot eind en kijken wat eruit komt. Ik ben trots op mezelf als de stand goed, mooi en strak opgeleverd is.
Beschrijver: Martijn en Melissa installeren een onderdeel van de stand. We horen Martijn en daarna Melissa. In de volgende scene neemt Melissa een selfie-video op samen met haar collega's. We horen haar. De video gaat vervolgens naar een einde.
Martijn: Hoppa.
Melissa: Mooi.
We zijn hard aan het werk. Morgen moet de stand af zijn. We gaan ervoor.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Stand- en decorbouwer". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "plaatst stands en decors op locatie", "bereidt plaatsing goed voor", "verzorgt en begeleidt transport", "bouwt en demonteert stands", "verricht opruimwerk". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Stand- en decorbouwer" met daaronder de benodigde skills: "handig en enthousiast", "sterk en fit", "communicatief en klantgericht", "stressbestendig", "oog voor detail", "verantwoordelijk". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.