Beschrijver: De video gaat over het beroep "Medewerker Internationale Havenlogistiek". Een student medewerker internationale havenlogistiek spreekt samen met haar praktijkopleider over haar ervaringen en wat er nodig is om als medewerker internationale havenlogistiek aan de slag te gaan. Gedurende de video worden sfeerimpressies getoond van haar beroep en haar werkomgeving. Aan het eind van de video worden alle kenmerken en de benodigde vaardigheden allemaal op een rijtje gezet.
De video begint met centraal in beeld de titel: "Medewerker Internationale Havenlogistiek". Links onderin staat het logo van SBB. Op de achtergrond staat Romy en de volgende tekst verschijnt: "Student, Romy Leidekker". De scene gaat over naar René met de volgende tekst in beeld: "Praktijkopleider, René Hoofdman". In beeld staat het volgende weergeven: "Organiseert het transport van goederen, en de aankomst en het vertrek van een schip." Op de beelden zit Romy achter een computer.
Romy neemt als eerste het woord. Ondertussen bekijken Romy en René gegevens achter de computer.
Romy: Ik loop stage bij Kramer Group. Eigenlijk bij elke aanvang van de diensten beginnen we met een overdracht. Daarin krijgen we prioriteiten en de openstaande transporten doorgekregen, wat we die dag moeten doen. Daarbij help ik chauffeurs, geef ik de klanten advies en werk ik samen met de poortcheckers en andere afdelingen. Daarbij moet je denken aan de douane, backoffice en de planning van de lichters.
Beschrijver: René en Romy zitten achter de computer. René geeft uitleg aan Romy. In de volgende scene vertelt hij over de werkzaamheden binnen het bedrijf.
René: Romy, we hebben natuurlijk hier containers. Die komen binnen en die zijn bij ons niet bekend. Wat zeggen wij dan? We kijken in het systeem, staat niet in het systeem, dan vragen we aan de chauffeur voor welke rederij hij de container komt brengen.
Je begint aan de balie. Vanuit de balie doe je dus alle handelingen om de chauffeur die aan de balie komt, zodanig in het systeem aan te melden dat hij zonder problemen afgehandeld kan worden in het buitengebied in de operatie.
Beschrijver: Na René horen we Romy. Er staat een persoon aan de balie. Romy helpt de persoon.
Romy: Het is af en toe lastig als iemand geen Engels kent of zich niet echt verstaanbaar kan maken. Zelfs dan met een beetje handen- en voetenwerk en wat non-verbale communicatie, kom je echt al een heel stuk verder.
Kenteken is 88-BG-F1? Deze kant op zetten. Oké, graag gedaan. Doei.
Beschrijver: Na Romy gaat het woord terug naar René.
René: Als een stagiair bij ons vragen heeft, dan kunnen ze altijd bij de eerste lijn terecht bij degene die hen inwerkt. En daarbuiten worden ook vragen beantwoord door een praktijkbegeleider.
Beschrijver: Nu neemt Romy weer het woord. De video gaat daarna naar een afsluiting.
Romy: Ik rijd elke morgen naar mijn werk zonder dat ik het gevoel heb dat ik naar mijn werk ga. En ik denk dat dat wel het belangrijkste onderdeel is ook met lol hebben in je werk. Er is ook geen vraag te veel en dat vind ik ook heel erg fijn.
Beschrijver: In beeld staat "Vakfacts" met daaronder "Medewerker Internationale Havenlogistiek". De vakfacts staan opgesomd in beeld: "organiseert de aankomst, het verblijf in en vertrek van het schip uit de haven", "organiseert het transport van goederen", "stelt documenten op", "verwerkt de administratie". De volgende scene geeft weer: "Skills", "Medewerker Internationale Havenlogistiek" met daaronder de benodigde skills: "meertalig", "verantwoordelijk", "zelfstandig", "oplossingsgericht", "signalerend". Ter afsluiting staat in beeld: "Dit is een productie van beroepsonderwijs (het logo van SBB) bedrijfsleven". "De opnamen voor deze film zijn gemaakt bij één of meer erkende leerbedrijven". Onder de tekst staat het logo van SBB.